جشن فانوس تایلند

جشن فانوس تایلند

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

لذت سفر به کشور تایلند

سفر به تایلند سفری پر از تجارب شیرین و گوناگون است. از سواحل زیبا و آب و هوای مطلوب و دوست داشتنی تایلند تا معابد باشکوه و خاص این کشور، همگی برای توریست ها جذابیت زیادی دارند. هر ساله توریست های فراوانی با تور اقساطی تایلند به این کشور آسیایی سفر می کنند و زیبایی های طبیعی و جاذبه های تاریخی تایلند را از نزدیک می بینند. از جمله جاذبه های فرهنگی تایلند، جشن هایی است که در این کشور برگزار می شود. جشن فانوس تایلند یکی از آن جشن های تایلندی است که بسیار در میان توریست ها مشهور است.

در جشن فانوس تایلند هزاران فانوس کاغذی نورانی در آسمان به پرواز در می آیند و منظره ای بی نظیر و خاص ایجاد می کنند. این جشن زیبای مذهبی برای مردمان تایلند و پیروان آیین بودایی اهمیت و ارزش زیادی دارد. هم چنین جشن فانوس تایلند بسیاری از توریست ها را وسوسه می کند که در این مراسم حاضر شده و از نزدیک زیبایی آسمان پر از فانوس را تماشا کنند. جشن فانوس از باشکوه ترین مراسم هایی است که می توانید حضور در آن را تجربه کنید.

اگر قصد سفر به کشور تایلند را دارید و یا برای چنین سفری در آینده برنامه ریزی می کنید، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم تایلند برای شما ضروری است. علاوه بر آن اگر می خواهید از سفر خود لذت بیشتری ببرید، حتما حضور در مراسم های فرهنگی و جشن های تایلندی ها به ویژه جشن فانوس تایلند را در برنامه خود بگنجانید. در ادامه این مطلب ما به معرفی کامل جشن فانوس تایلند پرداخته ایم. برای آشنایی با این مراسم زیبا و سنتی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جشن فانوس تایلند
جشن فانوس تایلند

معرفی جشن فانوس تایلند

جشن فانوس تایلند یکی از مراسم هایی است که در بین مردمان تایلند که به آیین بودایی اعتقاد دارند برگزار می شود. درباره جشن فانوس داستان ها و افسانه های زیادی نقل شده که به بیان دلایل و فلسفه پشت این جشن می پردازند. به گفته برخی از این داستان ها و روایت ها، دلیل برگزاری جشن فانوس قدردانی از آمدن بهار در شب ماه کامل است؛ به همین دلیل و به نشانه قدردانی مردم فانوس هایشان را به سوی آسمان می فرستند.

از دیگر دلایلی که به عنوان فلسفه این جشن زیبا و باشکوه مطرح می شود، نورانی کردن وجود انسان است؛ مطابق این باور نور فانوس ها ذهن و روح فرد را پاکیزه می کند و موجب می شود درون فرد پر از نور و روشنایی بشود. بسیاری از مردم این رسم را دارند که قبل از به پرواز درآوردن فانوس آرزوی خود را بر روی آن نوشته و سپس آن را به سمت آسمان روانه کنند.

هزاران نفر از مردم تایلند و هم چنین توریست ها به هنگام جشن تایلند فانوس های زیبا را روشن کرده، آرزویی می کنند و سپس آن ها را به سوی آسمان می فرستند. این جشن منظره ای بسیار زیبا در آسمان های تایلند ایجاد می کند.

رزرو تور اقساطی بانکوک با امکانات ویژه و پشتیبانی 24 ساعته

تاریخ جشن فانوس تایلند

طبق شواهد موجود، پیشینه این جشن سنتی به دوران سلطنت های باستانی شرق آسیا می رسد. گفته می شود اولین جرقه های این رسم زمانی زده شد که برخی راهبان بودایی برای ملاقات ساریرا گرد هم آمده بودند و برای ادای احترام و پاسداشت، فانوسی را روشن می کردند. به تدریج این رسم گسترده شد؛ پادشاهان بودایی هم این رسم را بیشتر رواج داده و به آن حالت اجباری دادند. به همین دلیل پس از مدتی مردم باید در معابد بودایی و در مراسم های مخصوص هر یک فانوسی روشن می کردند.

این رسم با گذر زمان دچار تغییراتی شد. با این حال مردمان بودایی تایلند به یاد رسوم گذشتگان و احترام به پیشینیان خود، این رسم را هم چنان حفظ کردند. جشن فانوسی تایلند که امروزه یکی از محبوب ترین مراسم ها در این کشور هم برای بومیان و هم برای توریست هاست، بازمانده همان رسم و سنت های پیشین در تایلند است.

زمان جشن فانوس تایلند

همان طور که گفته شد، جشن فانوس تایلند بر اساس زمان بندی تقویم چینی و بودایی برگزار می شود. این تقویم نسبت به تقویم میلادی چرخش و جابجایی دارد؛ با این حال معمولا جشن فانوس تایلند در ماه های پاییزی اکتبر و نوامبر برگزار می شود. اگر می خواهید برای حضور در این جشن به تایلند سفر کنید برنامه سفر خود را برای ماه های مهر و آبان تنظیم نمایید.

زمان جشن فانوس تایلند

محل برگزاری جشن فانوس تایلند

اگر چه این جشن یکی از جشن های بزرگ در بین بوداییان است اما اصلی ترین جایی که این جشن برگزار می شود، شهر چیانگ مای تایلند است. هر ساله به هنگام برگزاری جشن فانوس تایلند تعداد بی شماری از مردم داخل تایلند و هم چنین توریست هایی که به این کشور سفر کرده اند، به شهر چیانگ مای می روند.

مراسم جشن فانوس تایلند در شهر چیانگ مای، معمولا ساعت 6 عصر آغاز می شود. ابتدا در این مراسم مدیتیشن و مراسم سرود بودا اجرا می گردد. پس از آن مردم شروع به روشن کردن فانوس ها می کنند. بسیاری از افراد آرزو و خواسته خود ار بر روی فانوس ها می نویسند یا حداقل پیش از به پرواز درآوردن فانوس، آرزویی می کنند. پس از آن در حین دعا و نیایش راهب های معبد بودایی، فانوس ها به پرواز در آمده و به سوی آسمان حرکت می کنند. در این بین اولین فانوس ها را راهب های بودایی می فرستند و سپس مردم فانوس های خود را به برواز در می آورند.

جشن آب تایلند نیز یکی دیگر از جشن های مفرح و محبوب تایلند است که هر ساله در این کشور برگزار می شود و گردشگران زیادی برای شرکت در این فستیوال تور قسطی تایلند آژانس پیله های عصر پرواز را خریداری می کنند. 

محل برگزاری جشن فانوس تایلند

نکاتی برای حضور در جشن فانوس تایلند

  1. در گذشته مراسم جشن فانوس به شکلی گسترده و در همه جای شهر برگزار می شد. با توجه به استقبال بالای توریست ها از این مراسم، مکان هایی مخصوص برای جشن فانوس در نظر گرفته شدند. معمولا شرکت در این جشن رایگان است اما اگر می خواهید در بخش های بهتر محل برگزاری باشید و در مراسم سرود بودا شرکت کنید، به بلیط نیاز خواهید داشت.
  2. حتما در هنگام برگزاری مراسم با احترام و وقار در محل برگزاری حاضر باشید و به عقاید و آداب و رسوم مردم تایلند احترام بگذارید. در حین مراسم سیگار نکشید و غذا هم نخورید.
  3. به کودکان زیر 13 سال اجازه ورود به مراسم داده نمی شود.
  4. فانوس را در خارج از محوطه داخلی معبد برگزاری مراسم روشن کنید. ضمن آن که به ساعتی که برای روشن کردن فانوس از بلندگوها اعلام می شود توجه داشته باشید.

همین الان تور اقساطی پوکت را رزرو کن و 10 ماه بعد پرداخت کن

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.