جشن تایپوسام هندو ها

جشن تایپوسام هندو ها

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ۳ دقیقه

کشور مالزی گروه های مذهبی متعددی از جمله هندو ها، بودائی ها، مسیحیان، مسلمانان و سیک ها را در خود جای داده است.

جشن تایپوسام هندو ها (Thaipusam) فستیوالی مقدس در میان هندو های تمیل (در جنوب هند) است که هر ساله در تاریخ 31 ژانویه به منظور قدردانی از خدای موروگان – خدای جنگ در باور هندو ها – در غار باتو (Batu Cave) برگزار می شود. در تقویم ملی مالزی این جشن با نام «جشن تایپوسام هندو ها» ثبت شده و تعطیل رسمی است.

جشن تایپوسام هندو ها

جشن تایپوسام هندو ها در اصل مربوط به هندوستان است. در این فستیوال می توانید شاهد سوراخ کردن های دردناک بدن و مراسم مذهبی باشید. جشن ها و فستیوال های هندی تایپوسام و دیوالی در کشور های هند، مالزی و سنگاپور برگزار می شوند. جشن تایپوسام پر زرق و برق ترین مراسم تایپوسام در دنیاست.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به همراه یک میلیون هندو و هزاران توریست در سفر 15 کیلومتری به غار باتو برویم و در جشن تایپوسام هندو ها شرکت کنیم.

 تایپوسام به چه معناست؟

تایپوسام از دو واژه تای و پوسام شکل گرفته؛ تای دهمین ماه تقویم نجومی هندو و پوسام نام اختری است که هندو ها باور دارند در این زمان از سال در اوج فلک قرار می گیرد. به اعتقاد هندو ها الهه موروگان، شیطان را شکست داد و حقیقت بر گمراهی پیروز شد.

هرچند در روایت هایی آمده که تایپوسام در مناسبت زاد روز موروگان، پسر شیوا و پروتی به عنوان نماد فضیلت، جوانی و قدرت برگزار می شود.

موروگان در جشن تایپوسام هندو ها کیست؟

خدای موروگان، فرزند شیوا، تجسمی از کمال، رهبر دلاور نیرو های خداوند و خدای جنگ است. خدای موروگان به منظور نابودی اهریمنان و نشان دادن گرایشان منفی بشریت خلق شده است. نام دیگر کارتیکیا (Kartikya)، شادانانا (Shadanana) به معنای «یکی از 6 سر» به حواس پنج گانه و ذهن بر می گردد.

اشکال جنگ و 6 سر کارتیکیا نشان می دهند که اگر انسان ها بخواهند از نبرد زندگی سر افراز بگذرند، نباید درگیر 6 گناه کبیره بشوند.

جشن تایپوسام هندو ها

مجسمه خدای موروگان (Lord Murugan Statue) بلند ترین مجسمه خدای هندو در مالزی و دومین مجسمه بلند خدای هندو در جهان است. این مجسمه در ورودی «غار باتو» با ارتفاع 42.7 متری قرار دارد.

جالب است بدانید غار باتو حدودا 400 میلیون سال قدمت داشته اما تنها به مدت یک قرن (از سال 1888) اعتقادات مذهبی با مهاجرت مردم از هند به این غار راه یافتند. کارتیکیا در یک دست یک نیزه دارد و دست دیگر وی همیشه در حال برکت رساندن به معتقدین است.

وی بر روی یک طاووس سوار است که پرنده ای زاهد است که با پاهایش یک مار بزرگ را در بند گرفته است که سمبل نفس و غرایز انسان ها می باشد. این طاووس نشان دهنده ی نابودی عادات مضر و تسخیر خواسته های نفسانی است. به طور کلی نماد گرایی کارتیکیا به راه و روش دستیابی به کمال در زندگی اشاره دارد.

یکی از مراسم های جشن تایپوسام هندو ها اصلی مختص به پرستش لرد کارتیکیا، مراسم تایپوسام است. معتقدین باور دارند که در این روز، الهه پروتی نیزه ای که موروگان داد تا ارتش اهریمن را از تاراکاسورا (Tarakasura) بیرون کرده و با اعمال پلید آن ها بجنگد.

به همین دلیل مراسم تایپوسام به منظور پایکوبی برای پیروزی خوبی علیه بدی جشن گرفته می شود.

جشن تایپوسام هندو ها

تایپوسام چگونه برگزار می شود؟

یک شب قبل از جشن تایپوسام هندو ها در معبد ماهاماریامان جمع می شوند و در نیمه شب به صورت پیاده این مسیر 15 کیلومتری خود را آغاز می کنند و اول صبح روز بعد به غار باتو می رسند. با رسیدن به آستانه پرستشگاه غارباتو، معتقدان با تمامی علم ها و قلاب و سیخ هایی که به بدنشان متصل است،

 گاهی در خلسه فرو رفته اند، این مسیر 272 پله تا ورودی غار را می پیمایند. آن خود را به معبد موروگان می رسانند و شکر گزاری به درگاه وی را آغاز می کنند. این معتقدان لباس هایی به رنگ های زرد و نارنجی به تن می کنند و گل و میوه های زرد و نارنجی رنگ برای پیشکش نزد خدای موروگان می برند.

بهترین زمان سفر به هند با بهترین قیمت های سال و به صورت قسطی

چرا سوراخ کردن بدن؟

مالایی های معتقد پوست، زبان و بخش هایی از صورت خود را با سیخ های فلزی، قلاب و نیزه های کوچک سوراخ می کنند و با کفش هایی که سوزن در پایشان فرو می کند راه می روند تا رنج بیشتری برده و خدای هندو را بیشتر راضی کنند.

برخی از شرکت کنندگان جشن تایپوسام هندو ها از چند روز قبل کاوادیس (علم دارای تصاویر خدایان) را بر روی دوش و پَلکدوم (کاسه شیر) را بر روی سر خود حمل می کنند.

جشن تایپوسام هندو ها

البته سوراخ کردن بدن تنها سنت جشن تایپوسام هندو ها  نبوده بلکه تراشیدن موهای سر (به خصوص برای کودکان)، غسل در رودخانه «غار باتو»، شکستن نارگیل و حمل ظرف شیر بر روی سر برخی از سنت های شکرگزاری هستند.

 آیین های تایپوسام کدام اند؟

مالایی های معتقدی که خواسته ای از خدای موروگان دارند، به منظور استجاب دعایشان بدن خود را در معرض ریاضت می گذارند. دعای آن را در خصوص شفای مریض، بخشیده شدن گناهان گذشته یا بچه دار شدن زوج های نازا و … هستند.

ملایی های معتقد آیین های تایپوسام از قبیل حمل علم های ساخته شده از چوب و فلز و انجام غسل را نیز به جا می آورند. افراد معتقد از مدتی قبل از مراسم تایپوسام فقط غذای گیاه خواری خورده و با روزه گرفتن بدنشان را پاک می سازند.

آداب و رسوم تایپوسام

  •  شرکت کنندگان همانند لباس های خدای موروگان، لباس های زرد و نارنجی می پوشند.
  •  برای تزئینات از گل و پر طاووس استفاده می شود.
  •  کوزه های شیر به عنوان پیشکش بر روی سر ها حمل می شوند.
  •  زائران زبان و لپشان را با دو سیخ سمبولیک سوراخ می کنند تا قربانی کردن موهبت تکلم را نشان دهند. همچنین آن ها سرشان را می تراشند و مسیر های طولانی را برای رسیدن به باتو کیو می پیمایند.
  •  معتقدان علم کاوادیس (kavadis) را با سیخ به بدشان وصل می کنند. برخی ارابه های سنگینی که با قلاب به بدنشان متصل است را می کشند.
  •  مردم 272 پله ی غار باتو را می پیمایند تا به پرستشگاه بالای غار برسند.
  •  جالب است بدانید افراد زیر 16 سال اجازه حمل پَل کودام یا پَل کاوادی بر روی سرشان را ندارند. سوراخ کردن بدن توسط سیخ و قلاب نیز برای افراد زیر 16 سال ممنوع است.

با تور اقساطی می توانید به راحتی به هرکجایی که دوست دارید , سفر کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.