شب های سفید روسیه

فستیوال شب های سفید روسیه

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

فستیوال شب های سفید روسیه ماورای تنوع و هیجانی که در ذهنتان است برگزار می شود. اگر از 90% کسانی که در آن زمان و موقعیتِ بخصوص جغرافیایی، خود را به روسیه رساندند بپرسید، ادعا می کنند که برای شرکت در فستیوال شب های سفید روسیه به سن پترزبورگ آمده اند. اما قبل از این که درباره شب های سفید روسیه توضیح بدهیم، باید به تاریخچه و علتِ نام گذاری این شب بپردازیم.

پدیده شب های سفید، نماد شهر سن پترزبورگ

باید اعتراف کرد که روس ها شاعرانه ترین نام را برای یک پدیده علمی در نظر گرفته اند . اصولا بهره گیری از آرایه پارادوکس همیشه می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد. این که در عینِ شب بودن ، آسمان روشن و سفید باشد هم حیرت انگیز است و هم سرشار از احساساتِ لطیف. پدیده شب های سفید که نماد شهر سن پترزبورگ شده است، ناشی از موقعیت جغرافیایی این شهر است. به علت طولانی شدن زمان تابش آفتاب، همه مدت شبانه روز یا هوا روشن است یا حالتی از روشنایی بخشی را به شما القا می کند.

نیمی از سودی که اقتصاد گردشگری این کشور با تور اقساطی روسیه به خزانه کشورش واریز میکند، مدیونِ همین جاذبه مشهورِ طبیعی است که سالانه هواخواهانِ زیادی را به سن پترزبورگ می کشاند. در واقع این نهایتِ لطف خداوند است که یک سرزمین با نارسایی حاصل از ارتباطِ خورشید و ماه و زمین بتواند جذبِ توریست کند و کسب درآمد داشته باشد.

پدیده شب های سفید، نماد شهر سن پترزبورگ
پدیده شب های سفید

علت پدیده شب های سفید روسیه

با شروع فصلِ گرما و هم زمان با انقلاب تابستانی موقعیت قرار گیری ۳ کره ی مرتبط به یکدیگر یعنی زمین ، ماه و خورشید به صورتی است که خورشید در جایگاهی نزدیک تر به جو آسمانی سنت پترزبورگ قرار می گیرد و به این حالت شدت اشعه های آفتاب مانع از رسیدن نور ماه به زمین می شود.
به همین علت در شب ، به جای این که تاریکی تمامی آسمان شهر سنت پترزبورگ را فرا بگیرد ، آفتاب با اقتدار و بدونِ خستگی بر زمین می تابد و در ضعیف ترین شکلش ، حالتی گرگ و میش و به شدت سرخ رنگ به آسمان سنت پترزبورگ تزریق می کند.

درباره ی شب های روشن روسیه باید گفت که این پدیده با این که در سنت پترزبورگ خود نمایی بیشتری می کند ولی این بدان معنا نیست که در شهر های دیگر روسیه نمود پیدا نکند. زمان تقریبی بروز شب های سفید روسیه بین ۱۱ ماه ژوئن تا ۲ جولای که معادل ماه شمسی آن ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر ماه می باشد ، رخ می دهد . روس ها با شمِ اقتصادی خود، از این پدیده طبیعی نهایتِ استفاده را کرده و با راه اندازی فستیوال شب های سفید روسیه ، رنگ های زنده و پر تکاپویی را به دلِ شهر ها تزریق می کنند.

کشور هایی که شانسِ تجربه این رخداد طبیعی را دارند شاملِ فنلاند ، آلاسکا ، گرینلند ، روسیه ، کانادا و نوروژ هستند. خیلی از این کشور ها با شروعِ فصلِ تابستان اقدام به برگزاری فستیوال ها و جشنواره هایِ جذاب زیادی می کنند . اما در این میان سنت پترز بورگ، با اقتدار در صدرِ جدولِ برگزاری این فستیوال ها و استفاده از جذابیت شب های سفیدش قرار گرفته است.

علت ایجاد پدیده شب های سفید در روسیه
علت ایجاد پدیده شب های سفید در روسیه

فستیوال شب های سفید روسیه

از مشهور ترین فستیوال شب های سفید روسیه می توان به چند مورد اشاره کرد :

باله در مارینسکی (مارنسکی باله در روسیه) 

جشنواره شب های سفید در تور اقساطی سن پترزبورگ با اجرای شبانه روزی رقص باله و موسیقی اپرا در تئاتر باشکوه مارینسکی رنگ و شور و حالی حیرت انگیز به شهر می دهد. اگر زبان روسی را متوجه نمی شوید هم نگران نباشید چون داستان های روسی را بالرین ها هماهنگ با موسیقی فاخر در سالن تاریخی تئاتر به اجرا در می آورند و به زبان بین المللی رقص برایتان تعریف می کنند.

جشنواره ستاره ها 

از سال1993 جشنواره ای با عنوان «ستاره های شب های سفید»، توسط شهرداری سن پترزبورگ آغاز شده است. در این مراسم هنرمندان و ستارگان مشهور روسی همراه با نوازندگان کلاسیک شبانه روزی هنرنمایی می کنند. به دلیل استقبال فراوان از این جشنواره، بلیط ها از هفته ها و یا ماه ها قبل به اتمام می رسند .

مسافرانی که قصد سفر به سن پترزبورگ و شرکت در این جشنواره را دارند ، بهتر است بلیط هایشان را قبل از ورود به کشور روسیه و با قیمتی منصفانه تری خریداری کنند. هر چند پدیده شب های سفید مختص شهر سنت پترزبورگ نیست اما در هیچ نقطه شمالی جهان چنین منظره فانتزی و مسحور کننده نخواهید دید .

با رزرو تور اقساطی مسکو سفری خاطره انگیز برای خود رقم بزنید.

مراسم میدان کاخ 

میدان کاخ سن پترزبورگ نیز به محلی محبوب برای شنیدن موسیقی های زنده و تماشای فضایی رمانتیک که توسط هنرمندان برجسته اجرا می شود، تبدیل شده است که نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. مهمانان این شهر در این میدان بزرگ جمع می شوند و به موسیقی گوش می دهند و در جای جایِ میدان خلاقیت هنرمندان را تماشا می کنند.

فستیوال های رودخانه نِوا 

کشتی های شناور در رودخانه نِوا با بادبان های سرخ در طی جشنواره به عنوان سنتی محبوب میزبان آتش بازی های و کنسرت های پرشور شبانه می شوند . در این شب هایی که انگار زمان متوقف شده و دیگر شب واقعی از راه نمی رسد ، قلبِ سن پترزبوگ نیز از حرکت می ایستد. از ساعت 12.30 نیمه شب پل های روی رودخانه نِوا از هم جدا شده و قطارهای مترو متوقف می شوند و تا ساعت 5:00 صبح به همان حالت می ماند.

به طور کلی اگر آن قدر خوش شانس باشید که در زمان این فستیوال جذاب میهمان سنت پترزبورگ زیبا باشید، قطعا شاهد مجموعه ای از جذاب ترین مناظر شهری و جشنواره های بی نظیری خواهید بود.

فستیوال های رودخانه نِوا 
فستیوال های رودخانه نِوا

کارناوال پیتر هوف 

در قصر زیبای پیترهوف کارناوال هایی برگزار می شود. هنرمندان و بازیگران با پوشیدن لباس هایی از زمان پیتر و کاترین کبیر برای به تصویر کشیدن تاریخ آن دوره، نمایش هایی را به روی صحنه می برند. کالسکه های قدیمی اطراف پارک پیترهوف به عنوان بخشی از این کارناوال شگفت انگیز در اختیار مردم قرار می گیرد و گردشگران می توانند سوار بر این کالاسکه های مجلل خود را جای تزارهای روس بگذارند.

راهنمای سفر به روسیه و نکاتی که قبل از سفر به این کشور باید بدانید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.