موزه های ازمیر

موزه هایی سرشار از فرهنگ و تمدن در ازمیر ترکیه

۱۳ آبان ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

شهر ازمیر در کنار شهرهای استانبول و آنکارا جز مهم ترین شهرهای ترکیه محسوب می شود. این شهر از نظر توریستی و تجاری نقشی پررنگ داشته و تاریخی طولانی دارد. آب و هوای خوب، امکانات تفریحی گسترده و برخورداری از سواحل زیبا به دلیل مجاورت با دریای اژه، همگی دلایلی کافی هستند تا توریست های تور اقساطی ازمیر این شهر را به عنوان مقصد خود برگزینند. علاوه بر این ها، موزه های ازمیر که سرشار از فرهنگ و تمدن هستند در این شهر وجود دارد.

موزه های ازمیر فرهنگی و تاریخی بوده و بخش مهمی از جاذبه های توریستی این شهر زیبا به حساب می آیند. در شهر ازمیر موزه های بسیاری واقع شده اند که تماشای هر یک آن ها لطف خود را دارد. اگر به دنبال آن هستید که به مقصدی بروید که هم از امکانات تفریحی برخوردار باشد، هم آب و هوایی دلنشین داشته باشد و هم برای گردش های فرهنگی مناسب باشد، ازمیر انتخابی عالی خواهد بود.
همان طور که گفته شد در شهر ازمیر موزه های بسیاری وجود دارند؛ شاید بازدید از همه موزه های ازمیر در یک سفر امکان پذیر نباشد. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی مهم ترین موزه های ازمیر ترکیه خواهیم پرداخت.

شهر ازمیر

موزه مردم شناسی ازمیر

یکی از مهم ترین موزه های ازمیر، موزه مردم شناسی است. این موزه جذاب کمک بزرگی به شناخت فرهنگ و تاریخ و ریشه اصول و آداب حاکم بر مردم ترکیه می کند. اولین چیزی که در این موزه توجه را جلب می کند، نحوه معماری و طراحی ساختمان آن است. ساختمان موزه مردم شناسی ازمیر در سال 1831 میلادی ساخته شده است؛ بنابراین خود این ساختمان را می توان به عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوره های پیشین در نظر گرفت.

معماری این بنا بر اساس سبک نئوکلاسیک صورت گرفته است. این موزه باشکوه چهار طبقه دارد و آثاری از دوران سلجوک در ترکیه در آن یافت می شوند. شما می توانید در این موزه لباس های محلی مربوط به آن دوران، صنایع و هنرهای دستی زیبا، ابزارهای جنگی، دست نوشته ها و نامه های تاریخی و نقاشی هایی که در آن دوران رسم شده اند را بیابید.

راهنمای 0 تا 100 خرید ملک در ازمیر

موزه آگورا ازمیر

یکی از مهم ترین موزه های ازمیر، همین موزه آگوراست. نام موزه آگورا را می توان در تمام فهرست های موزه های ازمیر دید. این موزه در واقع مجموعه ای باستانی است که در نزدیکی شهر ازمیر واقع شده و یادگاری از تمدن های پیشین است. موزه آگورا از برخی جهات شبیه به تخت جمشید است. در این مجموعه شما ستون ها، حکاکی ها و مجسمه هایی مربوط به تمدن های کهن ترکیه را خواهید یافت.

در گذشته این بخش از ترکیه محل مهمی برای زندگی و تجارت و کسب و کار مردم بوده است. امروزه آثار آن دوران به خوبی بر جای مانده اند. در مجموعه موزه آگورا ازمیر زیورآلات، بقایای لباس ها و پارچه های تجاری کهن و کالاهایی از این دست یافت می شود. در موزه آگورا حتی آثاری از عصر حجر نیز دیده می شود. پیشنهاد می شود حتما در سفر به ازمیر از این موزه دیدن کنید؛ چرا که هم خود موزه دیدنی های بسیار داشته و هم منظره اطراف آن چشم نواز است.

موزه آگورا ازمیر

آتاترک مهم ترین موزه های ازمیر

یکی دیگر از موزه های ازمیر و مهم در کشور ترکیه، آتاتورک است. موزه آتاترک از جمله موزه هایی است که می توان در آن آثار تاریخی مربوط به یک قرن گذشته را پیدا کرد. ساختمان این موزه در اواخر قرن نوزدهم بنا شد و سبک معماری آن، نئوکلاسیک است. این ساختمان بعدها به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1926 میلادی شهرداری ترکیه این ساختمان را به آتاترک هدیه کرد. آتاترک هر گاه به ازمیر مسافرت می کرد در این هتل ساکن می شد.

پس از مرگ آتاترک در سال 1938، شهرداری ازمیر تصمیم گرفت این هتل را به موزه ای با نام آتاترک تبدیل کند. از سال 1941 این مجموعه پذیرای توریست ها و بازدیدکنندگانی است که با تور قسطی ازمیر به این شهر سفر کرده اند و قصد آشنایی با تارخی معاصر ترکیه و ازمیر را دارند. بیشتر اشیایی که در موزه آتاترک ازمیر قرار دارند، شامل کتاب ها، اثایه ، فرش ها و لوازم آتاترک و خانواده اش می شوند.

فرودگاه ازمیر؛ امکانات فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس چیست؟

موزه باستان شناسی ازمیر

اگر به آشنایی با تاریخ کهن و تمدن های باستانی علاقه مند هستید، موزه باستان شناسی ازمیر حتما برای شما جذاب خواهد بود. موزه باستان شناسی از جمله موزه های ازمیر و مهم در کشور ترکیه است که در سال 1927 به صورت عمومی به بهره برداری رسید.

در این موزه جذاب، اشیای باستانی مختلفی نگهداری می شوند. بخش قابل توجهی از این اشیای باستانی، مربوط به روم باستان و یونان باستان هستند. سکه های رومی مختلفی در این موزه وجود دارند که از نظر تاریخی، قابل ارزش گذاری نیستند. هم چنین در موزه باستان شناسی ازمیر زیورآلات، تندیس ها، مجسمه های کوچک، ابزارهای کشاورزی و پخت و پز و دست نوشته هایی از روم و یونان باستان وجود دارند.

موزه باستان شناسی ازمیر

موزه تاریخ تجارت

شهر ازمیر، از گذشته های دور از نظر اقتصادی و تجاری اهمیت زیادی داشته است. نزدیکی این شهر به جاده ابریشم موجب شده بود تا کاروان های بسیاری از این منطقه عبور کنند. موزه تاریخ تجارت هنر و مجسمه، موزه ای است که در آن به تاریخ تجارت در این منطقه به شکلی گسترده پرداخته می شود.

در این موزه که از معروف ترین موزه های ازمیر است، می توان مدل های تجارت در قرن های پیشین و کالاهای تجاری کهن که پیدا شده اند را مشاهده کرد. برخی از اشیای موجود در این موزه مربوط به قرن های یک و دو میلادی هستند. یک نکته جالب در رابطه با موزه تاریخ تجارت ازمیر آن است که بازدید از این مجموعه به صورت رایگان انجام می شود.

با بهترین رستوران های ازمیر آشنا شوید.

موزه هنر و مجسمه ازمیر

موزه هنر و مجسمه ازمیر را می توان مهم ترین موزه هنری در این شهر دانست. این موزه که یکی از موزه های جدید ترکیه است، در سال 1952 رسما فعالیت خود را آغاز کرد. همان طورکه از نام این موزه هم پیداست در آن می توان آثاری مربوط به هنرمندان، نقاشان و مجسمه سازان ترکیه را پیدا کرد.

این موزه شامل نقاشی های نقاشان و مجسمه های هنرمندان معاصر ترکیه می شود. بیش از 500 نقاشی در سبک های مختلف و مجسمه در این موزه وجود دارد که بیشتر آن ها مربوط به قرن 20 میلادی هستند. در این موزه آثار تزیینی قدیمی و آثار سرامیکی باشکوهی وجود دارند که دیدن آن ها در موزه های ازمیر خالی از لطف نیست.

موزه هنر و مجسمه ازمیر
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.