موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان ناجی میراث آذربایجان

۱۲ آذر ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان را می توان صندوقچه ای هزار تو که اعصار مختلف تاریخ آذربایجان را در دل خود جای داده است توصیف کرد. این موزه بزرگ و چندین جانبه در باکوی آذربایجان قرار دارد.

مانند بسیاری از موزه های بزرگ و معروف، موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان نیز در ساختمان محل زندگی یکی از بزرگان تاریخ این کشور بنا شده است. به طور کلی اکثر موزه ها به این شکل پدید آمدند و کمتر ساختمانی را جداگانه می سازند و سپس همه آثار تاریخی و باستانی را به آن منتقل می کنند. مثلا موزه ارمیتاژ یا هرمیتاژ در سنت بترزبورگ که در واقع قصر پادشاهی بوده است و حاوی آثار با قدمت بسیار می باشند.

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان ناجی میراث آذربایجان

مختصری از حیات زین العابدین تقی اف

ساختمان موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان نیز در گذشته کاخ شخصی حاجی زین العابدین تقی اف یکی از افراد ثروتمند، به نام و البته نیکوکار آذربایجان بوده است. این خیر باکویی که از کودکی زندگی سختی را گذرانده بود، زمانی که به ثروت بسیاری دست پیدا کرد، نیکوکاری و خیر رسانی را از مهم ترین برنامه های جاری زندگی اش قرار داد. تاسیس مدرسه دخترانه در آذربایجان به پیشنهاد همسرش، اختصاص یکی از ملک هایش به ساختمان زندان در نزدیکی شهر تا خانواده زندانیان براحتی از آن ها دیدن کنند و دچار مشقت نشوند، کارآفرینی در زمینه های مختلف نفتی، ماهیگیری و بافندگی و … گوشه ای از خدمات حاجی تقی اف است.

حاجی زین العابدین تقی اف به قدری نیکوکار بود که زمانی که به آلمان سفر کرده بود، هزینه غذای صد سال آینده ی هر آذری تباری که به آن رستوران برود را پردخت کرد و به طور کلی بسیار دست و دلباز بود. ایشان دو همسر داشتند که اولی دختر عمویشان زینب تقی اف و دومی دختر ژنرال سرشناس ” بالاکیشی بیگ عربلینسکی” بود. ایشان از دو ازدواج خود به طور کلی 4 پسر و 4 دختر داشتند.

اطلاع از شرایط خرید تور اقساطی آذربایجان از دم قسط

کاخ حاجی تقی اف موزه

کاخ محل زندگی حاجی تقی اف که بعدها به موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان مبدل شد در سال 1920 توسط معمار جوزف گوسلاوسکی (Josef Goslavsky) طراحی و بنا شد. این کاخ طراحی بسیار زیبایی دارد و به سبک معماری رنسانس ایتالیا ساخته شده است. برخی بخش های این کاخ دارای 4 طبقه می باشد و رنگ ها و نقوش کاخ به رغم گذر از روزها و اتفاقات بسیار هنوز چشمیگر و زیبا هستند.

زمانی که دولت شوروی، باکو را تصرف کرد و به قدرت رسید ، اقدام به تصرف اموال و زمین های مردم و افراد ثروتمند از جمله حاجی زین العابدین تقی اف کرد. به درخواست مردم و به خاطر علاقه ای که به حاجی داشتند ، “نریمان نریمانف” یکی از مقامات رسمی آن زمان به حاجی اجازه ی برگزیدن یکی از املاکش که تصرف شده بود را برای زندگی داد و او هم باغ خود در “مردکان” را انتخاب کرد. ایشان تا 10 سال بعد، به حیات خود ادامه دادند.

کاخ حاجی تقی یف موزه می شود

چه چیزهایی در موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان خواهید دید؟

بعد از همه حوادث گذشته بر سر کاخ زیبای حاجی خیر باکویی و خانواده اش، در سال 1921، فقط دو ماه بعد از آن که بلشویک‌ها باکو را به تصرف خود در آوردند، این کاخ به موزه تبدیل شد. موزه ملی تاریخ آذربایجان ، بیشتر از 9111 نمایشگاه دارد که می‌توان آن را به بخش های قرون وسطای آذربایجان، تاریخ باستان، اقوام شناسی آذربایجان، تاریخ مدرن و بخش گردش های علمی تقسیم نمود.

آثار باقی مانده از تاریخ آذربایجان

در موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان بیشتر از 300 الگوی ارزشمند باقی مانده از تاریخ آذربایجان وجود دارد، به علاوه 80 هزار کتاب قدیمی، تاریخی و مجلات ارزشمند از تاریخی که بر سر باکو گذشته است. ابزار و وسایل و تزئینات و نقاشی های همسر حاجی تقی اف نیز در این کاخ موجود است و بینندگان را به تماشای خود دعوت می کند.

خرید تور قسطی، بدون پیش پرداخت و ضامن

اموال و یادگاری افراد مشهور آذربایجان

بخش مربوط به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان و یادگاری های جذاب از افراد سرناش آذربایجان نیز از قسمت های مهم موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان است. همچنین بخش مربوط به دوران ماقبل تاریخ در آذربایجان، شامل اشیای قرون وسطا از جمله ادوات نظامی ، استخوان‌های سربازان و فرماندهان و انسان های عادی و مقبره‌ها و … می باشد.

اموال و یادگاری افراد مشهور آذربایجان

سالن های رقص به سبک شرقی و غربی

شما حین تردد در این کاخ دوست داشتنی دو سالن رقص خواهید دید که یکی به سبک شرقی و یکی به سبک غربی طراحی و بنا شده است. این سالن‌های رقص پنجره‌های شیشه ‌ای و سقف های طلا ‌کاری شده ای دارند که فقط وقتی آن ها را از نزدیک ببینید می توانید زیبایی بی حد آن را درک کنید. اگر به قسمت های غربی کاخ بروید اتاق هایی با نقاشی ها و تزییانت بی نظیر را خواهید دید. همچنین دیوار هایی که دارای طراحی های گل دار هستند و هنوز هم با وجود سفر طولانی این کاخ از دل تاریخ زیبایی و بکر بودن خود را حفظ کرده اند.

رزرو تور قسطی باکو و سفر به سرزمین چهار فصل

بازسازی موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

آنچه خوشحال کننده است این است که به همت آقای الهام علی اف(Ilham Aliyev) رئیس جمهور آذربایجان در طول سال های 2004 تا 2007 این موزه مورد بازسازی و تعمیر و مرمت قرار گرفت. این موزه که محل زندگی پدر ملت آذربایجان (لقبی که به حاجی زین العابدین تقی اف داده اند) بود را می توان نجات دهنده میراث و فرهنگ آذربایجان نامید. موزه ی بازسازی شده با سرمایه دولت وقت آذربایجان در سال 2007 افتتاح شد و نمایشگاه های کمیاب و بی نظیر آن در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

نکته زیبا درباره این موزه و بانیان و کارکنان آن این است که تمام کارکنان و کادر علاقه مند موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان با تعلق خاطر خاصی به فرهنگ و تمدن کشور، به صورت کاملا جدی و با پشتوانه های مادی و معنوی، در تلاشند تا مردم آذربایجان و مردم سایر کشور ها که از این موزه دیدن می کنند را با فرهنگ و تارخ غنی و ریشه دار این کشور آشنا سازند.

بازسازی موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

ساعات کاری موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

در صورتی که قصد بازدید از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان را دارید بهتر است بدانید که ساعت کاری روزانه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد و موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. فروش بلیط نیز از ساعت 10 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر ادامه دارد.

همچنین هزینه بازدید از موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان خیلی زیاد نیست و در حدود 10 منات می باشد. این هزینه در روزهایی مثل روز موزه و یا دوشنبه های آخر ماه به صفر می رسد و رایگان است. هزینه عکس برداری معمولی با دوربین و گوشی خودتان حدودا 2 منات می باشد و هزینه فیلم برداری به همین شکل 15 منات.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.