سوغات بلغارستان

سوغات بلغارستان

۰۲ اسفند ۱۴۰۲ ۶ دقیقه

بی شک خرید سوغات یکی از بهترین بخش های هر سفری است؛ گردش در بازارچه ها و مراکز خرید با شور و اشتیاق برای یافتن بهترین سوغاتی! در ادامه با پیله های عصر پرواز همراه باشید تا با بهترین سوغات بلغارستان آشنا شوید.

بلغارستان کشوری مدرن است که آداب و رسوم کشور را حفظ کرده است. بلغارستان با نام رسمی «جمهوری بلغارستان» در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. فرهنگ های سازمان یافته ی ماقبل تاریخ – دوران نئولیتیک یا سنگی- در سرزمین کنونی بلغارستان رشد یافتند. در طول تاریخ تراکیان، یونانیان، پارسیان، سلت ها، رومی ها، گوت ها، الانان و هان ها در بلغارستان زیستند.

کشور بلغارستان در غرب با صربستان و مقدونیه، در جنوب با کشور یونان و ترکیه قرار دارند. در خاور این جمهوری دریای سیاه واقع شده است. همچنین دو رشته کوه بالکان در شمال و مرکز کشور و رشته کوه ردوپه که باختر و جنوب کشور را شامل می شود بلغارستان را فراگرفته اند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بلغارستان سفر کنیم و پس از گردش در میان آثار به جامانده از تاریخ کهن و جاذبه های طبیعی به خرید سوغات بلغارستان بپردازیم.

روغن گل سرخ

زمانی که حرف از سوغات بلغارستان می شود، روغن گل سرخ اولین محصولی است که به نظرمان می رسد. البته قیمت یک بطری کوچک روغن گل سرخ تا 50 یورو ارزش دارد. عصاره گل یا گلاب یکی از محصولات جانبی تولید روغن گل سرخ است که قیمت مناسب تری دارد. بسته بندی های روغن گل سرخ زیبا و در بطری های مناسب برای سوغات به فروش می رسد. سالانه حدود یک و نیم تن روغن گل سرخ در بلغارستان تولید می شود که 70 درصد از کل روغن های گل سرخ دنیا است.

دره گل سرخ در بلغارستان شهرت بالایی دارد که تمامی گل سرخ بلغارستان در این دره پرورش می یابد. روغن گل سرخ ماده اصلی تولید بسیاری از عطرهای با کیفیت دنیا است که به صورت مستقیم به عطرسازی های مشهور فرانسه و آمریکا فرستاده می شود. عمل تقطیر به طور سنتی در دیگ‌های بزرگ مسی انجام می‌شود. برای تهیه‌ی یک کیلوگرم از این روغن، ۳۵۰۰ کیلوگرم گلبرگ نیاز است. به همین دلیل و به علت فرایند سخت تهیه‌ی این روغن، قیمت آن بسیار بالاست.

سوغات بلغارستان

شمایل مذهبی و تاریخی

آیکونوگرافی یا شمایل‌ نگاری یک سنت دیرینه در بلغارستان است. یک پیکرنگاری باکیفیت تا 250 یورو هم قیمت دارد.

ظروف و اشیای مسی

اشیا مسی با اشکال و ابعاد گوناگون یکی دیگر از بهترین سوغات بلغارستان است. به طور مثال قهوه‌ جوش‌های مخصوص قهوه ترکی (جذوه)، فنجان های کوچک و سینی های سرو هم انتخاب خوبی برای سوغات هستند.

با فستیوال گل رز بلغارستان، خوشبوترین فستیوال بلغارستان آشنا شوید !

منبت کاری

منبت کاری و طرح های زیبا روی چوب از هنرهای سنتی زیبای بلغارستان است که از گذشته باب بوده است. اشیایی از قبیل قاشق های مخصوص آشپزی تا جعبه های جواهرات، وسایل دکوری و تزئینات دیوار هستند که همگی بسیار زیبا و کاربردی اند.

معروف ترین سوغات بلغارستان

قابلمه گلی جایووش

جایووش یک قابلمه‌ی گلی در دار کوچک است که از آن برای پختن غذا در فر و کوره استفاده می‌شود. به این صورت که موادغذایی اعم از گوشت و پنیر و سبزیجات و غیره را به صورت خام در آن می‌ریزند و در کوره یا فر آن را طبخ می‌ کنند. این قابلمه یکی از معروف ترین سوغات بلغارستان می باشد.

لباس سنتی

هرچند مردم بلغارستان دیگر در زندگی روزمره از لباس های محلی استفاده نمی کنند اما یک میراث و دارایی باارزش است.

رومیزی های دست بافت

رومیزی های دست بافت بلغارستان از معروف ترین سوغات بلغارستان هستند که به دست زنان محلی بافته می شوند و به این دلیل ارزش بالایی دارند.

سوغات بلغارستان

اشیا و ظروف سرامیکی

سرامیک های سبک ترویان (Troyan) با دست نقاشی می شوند. رنگ سنتی و مرسوم این ظروف سرامیکی سبز، قهوه‌ای و اخرایی است اما اگر این مدل‌های سنتی را نپسندیدید می‌ توانید انواع مدرن‌تر با طرح‌ های جدید را در گالری‌های هنری پیدا کنید.

زنگوله

در ابتدا زنگوله ها را به گردن ها می آویختند اما امروزه به یک المان تزئینی تبدیل شده است. زنگوله ها را به عنوان وسیله ی تزئینی حیاط و رستوران های سنتی در شهرهای بلغارستان دیده می شوند.

اگر قصد سفر به بلغارستان را دارید قبل از هرچیز راهنمای سفر به بلغارستان را مطالعه کنید !

دودوک

یکی دیگر از سوغات بلغارستان دودوک می باشد. دودوک فلوتی چوبی و سنتی است که چوپانان بلغاری از آن استفاده می کنند. امروزه افراد کمی سنت زدن این ساز قدیمی را نگه داشته اند و آن را می سازند. این ساز را در مغازه های فروش آلات موسیقی در بلغارستان پیدا می کنید.

سوغات بلغارستان

محصولات چرمی

چرم دوزی و تولیدات چرمی از قرن ها پیش بخشی از سنت بلغارستان و سوغات بلغارستان بوده است. مراحل دباغی و آماده سازی چرم به صورت سنتی کار دشواری است. لوازم چرمی کیف، کفش، کلاه و غیره را از هنرمندان بلغارستان تهیه کنید. البته لباس های چرمی تنها وسایل تزئینی نیستند که در بلغارستان یافت می شوند.

مارتنتسا

اگر در ماه اسفند به بلغارستان سفر کنید، مارتنتساهای متعددی به شما هدیه داده می شوند. مارتنتسا از دوخته شدن عروسک‌ های نخی سفید و قرمز به یکدیگر ساخته می‌ شود و مردم بلغارستان مارتنتسا‌های خود را با یکدیگر معاوضه می‌ کنند تا به نوعی آمدن بهار را جشن بگیرند. اگر به دوستان خود مارتنتسا هدیه می دهید به آن ها بگویید طبق آداب و رسوم مردم بلغار، هر مارتنتیا یک آرزو را برآورده می کند.

ماسک کوکر

ماسک کوکر یکی دیگر از بهترین سوغات بلغارستان می باشد. کوکری آداب و سنتی زمستانی است که بین دوازدهم دی تا یازدهم اسفند در کشور بلغارستان برگزار می شود. در این مدت صدای هزاران زنگوله سرتاسر کشور را در برمی گیرد. افرادی که در این مراسم شرکت می کنند،

لباس های ترسناک می پوشند تا باعث ترساندن روح های پلید و شرور شوند و رسیدن بهار را جشن بگیرند. مردم معمولا خودشان ماسک هایشان را درست می کنند. شما می توانید ماسک کوکر را از مغازه های سوغات فروشی تهیه کنند.

سوغات بلغارستان

چاشکوپک یا فلفل پز

تقریبا تمامی خانواده های بلغار این وسیله عجیب را در آشپزخانه دارند. چندین سال پیش، مردم در سراسر بلغارستان برای انتخاب شدن این وسیله به عنوان اختراع قرن بیستم رای دادند و با اینکه در این رقابت، اولین کامپیوتر دیجیتالی نیز حضور داشت، چاشکوپک برنده شد. مردم بلغارستان در آن فلفل پخته سپس به صورت منجمد یا درون ظروف شیشه ای نگه می دارند و در زمستان از آن استفاده می‌کنند.

سوغات خوراکی

هر شهری سوغات خوراکی مخصوص خود را دارد. شما می توانید در بازارچه ها و مراکز خرید وارنا انواع ادویه ها و سبزیجات معطر محلی را خریداری کنید. همچنین عسل، میوه های خشک و انواع مغزها از سوغات بلغارستان هستند. برخی از محبوب ترین خوراکی های بلغاری شامل پنیرهای بلغاری، سس لایونتسا، ادویه شرنا سول، چای گیاهی می باشند.

در این مقاله به معرفی 15 مورد از معروف ترین سوغات بلغارستان پرداختیم تا در سفر خود به بلغارستان بتوانید بهترین سوغاتی ها را برای عزیزان خود بخرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.