سوغات بدروم

سوغاتی‌ها و غذاهای محلی بدروم

۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

بدروم یکی از مهمترین مراکز تجارت، هنر و سرگرمی ترکیه است. این شهر ساحلی که در آن زندگی سنتی و مدرن به صورت هماهنگ و موازی جریان دارد، هر ساله مقصد گردشگران بی‌شماری از سرتاسر جهان با تور اقساطی بدروم می‌باشد. مطمئناً بخشی لذت بخش از تعطیلات در این شهر خرید سوغات بدروم است.

وجود اجناس و کالاهای متنوع و گوناگون، از کارت پستال‌های قدیمی گرفته تا زیورآلات، سوغات بدروم را برای گردشگران به امری لذت بخش و هیجان‌ انگیز تبدیل کرده است. البته خوردن غذاهای محلی و سنتی هر شهر نیز می‌تواند یکی دیگر از تجربه‌های لذت بخش هر سفر باشد. بدروم نیز جزو شهرهایی است که غذاهای محلی خوشمزه و قابل توجهی دارد. بنابراین در این مقاله به معرفی برخی از سوغات بدروم و غذاهای محلی پرداخته ایم.

سوغات بدروم

گلیم و فرش

یکی از کالاهایی که در بین سوغات بدروم و البته ترکیه مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر جهان قرار می‌گیرد، گلیم و فرش است. فرشبافی یکی از هنرهایی است که می‌تواند معرف فرهنگ و حتی ارزش‌های هر اقلیم باشد و همین موضوع می‌تواند به اعتبار این هنر دستی بیافزاید. بنابراین؛ شما می‌توانید این اجناس را به عنوان سوغات بدروم خریداری کنید. اگرچه هزینه خرید فرش‌ها و گلیم‌های دست بافت نسبت به سایر سوغات بدروم بیشتر است اما ظرافت در طرح و نقش بکار رفته در این هنر، ارزش پرداخت هزینه بالاتر را دارد.

آشنایی با برترین سواحل بدروم برای تفریح

نظر قربانی

نظرقربانی یکی از کالاهایی است که در بیشتر فروشگاه‌های شهر بدروم و به طور کلی در بازارهای سنتی ترکیه توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. قطعا استفاده از نظر قربانی ریشه در فرهنگ، سنت و عقاید مردمان این سرزمین دارد. از دیرباز تا کنون این شی زینتی چشم گیر به عنوان ابزاری برای دور کردن و از بین بردن چشم زخم استفاده می‌شود. البته با گذشت زمان و کاسته شدن عقاید خرافاتی در میان مردم، از نظر قربانی بیشتر به عنوان یک وسیله تزیینی سنتی استفاده می‌شود.

چنانچه در بازارهای سنتی بدروم پرسه بزنید متوجه خواهید شد حتی در طراحی و ساخت انواع زیورآلات مثل دستبند، گردنبند و گوشواره نیز از نظر قربانی استفاده شده است. بنابراین شما می‌توانید نظر قربانی را به عنوان یک هدیه و سوغات بدروم خریداری نمایید.

نظر قربانی

راحت الحلقوم

یکی از موارد جالب توجه هنگام سفر به بدروم این است که شما می‌توانید علاوه بر صنایع دستی، بعضی از خوراکی‌های سنتی و لذیذ این شهر را نیز به عنوان سوغات بدروم به همراه ببرید. یکی از شیرینی‌ های محبوب و پرطرفدار شهر بدروم راحت الحلقوم است.

مواد اولیه این شیرینی گلاب، انواع مغزها، آب و نشاسته است اما تنوع طعم و اضافه کردن عناصر تشکیل دهنده دیگر، راحت الحلقوم را به یکی از خوراکی‌های سنتی جذاب و متفاوت تبدیل کرده است. این شیرینی در بیشتر فروشگاه‌های ترکیه به فروش می‌رسد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد می‌توانید در سفرتان به بدروم آن را خریداری و به عنوان سوغات همراه خود ببرید.

معروف ترین مراکز خرید بدروم از پالمارینا تا سه شنبه بازار

زیورآلات

زیورآلات یکی دیگر از سوغات بدروم است که در بیشتر بازارچه‌های سنتی این شهر به فروش می‌رسد. نقوش و طرح‌های بکار رفته در بیشتر این زیورآلات، الهام گرفته از طرح‌های باستانی زمان عثمانی است و همین موضوع باعث جلب نظر گردشگران زیادی به آن‌ها می‌شود.

یکی از مزایای خرید زیورآلات به عنوان سوغاتی این است که هزینه این کالا به نسبت سایر سوغاتی‌ها ارزان‌تر خواهد شد. البته چنانچه در ساخت زیورآلات عناصری مثل طلا و نقره به کار رفته باشد، قیمت‌شان نیز افزایش خواهد یافت. در هر صورت زیورآلات سنتی بدروم می‌تواند یک سوغاتی دوست داشتنی و ماندگار باشد.

زیورآلات

ادویه‌جات

کشور ترکیه و شهر بدروم از گذشته تا کنون یکی از مناطق تجارت انواع ادویه‌جات بوده است. زمانی که در بازارهای سنتی بدروم مشغول گشت و گذار هستید عطر این ادویه‌ها فضای عجیب و مجذوب کننده‌ای را برای بازدیدکنندگان بوجود می‌آورد. به ندرت اتفاق می‌افتد که در حین خرید در بازارچه‌های سنتی، عطر ادویه‌ها و سبزیجات معطر شما را به سمت خود نکشاند. شما با خرید ادویه‌های اصل و باکیفیت به عنوان سوغات بدروم می‌توانید عطر خاطره‌انگیزی از سفرتان را با خود به همراه ببرید.

ادویه‌جات

غذاهای سنتی از سوغات بدروم

غذاهای سنتی بدروم اصولا جزو غذاهای سالم و بدون چربی بوده که به دلیل دارا بودن طعم‌های سنتی مدیترانه‌ای بسیار محبوب هستند. بشقاب های غذاهای گیاهی بدروم حاوی گیاهان وحشی مانند کاسنی، برگ درخت تربچه، گل خطمی، su boregi (یک نوع شیرینی مخصوص بدروم پخته شده با پنیر)، گل کدو تنبل پر شده، بادمجان دودی مخلوط شده با ماست، سالاد جیپسی، سالاد خرفه با ماست، مارمالاد نارنج، خیارترشی و… هستند که یا به شکل پخته شده و یا به عنوان غذای سرد همراه با روغن زیتون سرو می‌شوند.

در میان رستوران‌های بدروم، فست فودهایی که به سبک ترکی تهیه می‌شوند نیز در بین گردشگران جزو غذاهای محبوب و پرطرفدار به حساب می‌آیند. شما می‌توانید در این مراکز غذایی انواع پنکیک ترکی (گوزلیم)، بره کبابی، گوشت مرغ یا گوشت گاو خرد شده را امتحان کنید. شما می‌توانید این مواد غذایی را در یک چهارم و یا یک دوم نان قرار داده و به صورت ساندویچ میل نموده و یا با اضافه کردن پنیر پیتزا به عنوان پیتزا ترکی نوش جان کنید.

این غذاها و سوغات بدروم به طور معمول در میان مردم محلی به همراه دوغ سرو می‌شود اگر شما نیز به این نوشیدنی علاقه مندید می‌توانید از این ترکیب غذایی سنتی بدروم لذت ببرید. پیدا کردن بوفه‌ها و رستوران‌های کوچکی که تقریباً در هر گوشه از خیابان‌های بدروم غذاها و فست فودهای ترکی را ارائه می‌دهند بسیار آسان است.

شما برای غذا خوردن در بدروم انتخاب‌های بی‌شمار و متنوعی را خواهید داشت. علاوه بر رستوران‌های کوچک، شما با رستوران‌های شیک و فانتزی زیادی روبرو می‌شوید که در کنار غذاهای سنتی و سوغات بدروم، انواع غذاهای بین المللی را نیز سرو می‌کنند. از دیگر غذاهای اصلی بدروم می‌توان به ماهی، استیک و یا مرغ به همراه سیب زمینی که با سیر و سس مخصوص ماست سرو می‌شوند اشاره کرد.

غذاهای سنتی از سوغات بدروم

دسرهای محلی بدروم

اگر بخواهید در کنار وعده‌های اصلی غذای تان، دسرهای محلی بدروم را نیز امتحان کنید، باید بگوییم بدروم دسرهای سنتی متنوعی نیز دارد که دو نوع از این دسرها بسیار خاص و پرطرفدار هستند. دسر sarayli که چیزی شبیه به یک شیرینی نورد سبک می‌باشد، و دسر katmer که یک شیرینی شبیه به باقلوا است. هر دو این دسرها پر از بادام و دانه کنجد هستند. افراد محلی در بدروم دسر katmer را همراه بستنی میل می‌نمایند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.