صنایع دستی ترکیه

صنایع دستی ترکیه

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

ترکیه کشوری است که شهرهای توریستی معروف دارد و هر ساله پذیرای هزاران توریست از سراسر دنیا است. این کشور زیبا و پرجاذبه، طبیعت زیبا و آب و هوایی لذت بخش و دلنشین دارد. علاوه بر آن، مساجد بزرگ و مشهوری مانند مسجد ایاصوفیه در آن قرار گرفته اند که از نظر معماری یک شاهکار واقعی به حساب می آیند. شهرهای کوش آداسی و آنتالیا هم با سواحل و امکانات تفریجی فوق العاده خود مقصد محبوب توریست ها هستند. اما در میان این همه جاذبه، شاید توجه کمتری به صنایع دستی ترکیه شده باشد.

یکی از اهداف مسافرت، خرید کردن و تهیه سوغاتی برای دوستان و آشنایان است. مخصوصا در سفر به ترکیه خرید کردن اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا در ترکیه می توان انواع و اقسام محصولات را با قیمت های مناسب تهیه کرد. در ترکیه بهترین برندهای دنیا در زمینه لوازم آرایشی، پوشاک، وسایل دیجیتال و… حضور دارند و می توان محصولات آن ها را تهیه نمود. در کنار این موارد، صنایع دستی ترکیه از بهترین سوغاتی هایی هستند که می توانید برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

در صنایع دستی ترکیه می توان آثار فرهنگ و تمدن غنی این کشور از سال های دور و زمان حکومت عثمانی را دید. این محصولات هم ارزش فرهنگی بالایی دارند و هم به دلیل زیبایی و شکل خاص خود، برای تزیین و دکوراسیون می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
در صورتی که قصد دارید به ترکیه سفر کنید و از آن جا برای آشنایان خود هدیه ای به سوغاتی بیاورید، صنایع دستی ترکیه می توانند انتخاب های خوبی برای شما باشند. در این مطلب نگاهی می اندازیم به مهم ترین صنایع دستی ترکیه:

صابون ترکیه

یکی از صنایع دستی ترکیه، صابون ترکیه است. این صابون برای مردم خود ترکیه محبوبیت زیادی دارد. صابون ترکیه با روش های سنتی و قدیمی که در فرهنگ ترکی وجود داشته تهیه می شود و کاربرد آن بیشتر در حمام های سنتی این کشور است. این صابون ها از نظر کیفیت و اثر فرقی با صابون های شیمیایی که امروزه رایج هستند ندارند.

صابون سنتی ترکیه در پاکسازی و لایه برداری پوست بسیار موثر عمل می کند. از مزایای دیگر این صابون می توان به این مورد اشاره کرد که به پوست آسیبی نزده و حتی موجب نرمی بیشتر آن می شود. یک نکته مهم در استفاده از صابون ترکیه این است که برای اثر بهتر باید حدود 10 دقیقه بر روی پوست بماند.

صنایع دستی ترکیه

فرش ترکی

یکی از گران ترین و ارزشمند ترین صنایع دستی ترکیه، فرش های ترکی هستند. به طور کلی فرش ترکیه شهرت بسیار زیادی دارد و دلیل آن اصالت هنر و زیبایی خاص آن است. این فرش ها حاصل دسترنج بانوان قالی باف ترکی است.
در طراحی این فرش ها از آثار و نمادهای فرهنگی و مفاهیم ارزشمند در تاریخ ترکیه استفاده می شود و به نوعی می توان فرش ترکی را تابلوی فرهنگی ترکیه دانست. این فرش ها علی رغم قیمت بالا یک سوغاتی بسیار ارزشمند تلقی می شوند. توجه داشته باشید که برای تهیه فرش ترکی به مراکز خرید معتبر مراجعه کنید؛ زیرا نمونه های تقلبی این فرش ها کم نیستند.

سرامیک آبی

یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین صنایع دستی ترکیه، سرامیک های آبی هستند. این سرامیک ها در اصل با استفاده از خاک رس طبیعی و طی فرایندهای خاصی تولید می شوند. پس از فشرده و سخت شدن خاک رس و تشکیل سرامیک، بر روی این سرامیک ها با قلم طراحی های زیبایی ترسیم می شوند.

سرامیک آبی بسیار زیبا است و به همین دلیل بین توریست ها و گردشگران محبوبیت زیادی دارد. زیرا می توان از آن به عنوان یک شی تزیینی در منزل استفاده کرد. ظاهر این سرامیک ها مشابه سنگ مرمر است و در آن خطوط سفید و آبی در کنار یکدیگر دیده می شوند.

با تور اقساطی ترکیه الان سفر کنید و 10 ماه دیگر پرداخت کنید !

حوله ترکی

حوله ترکی جز معروف ترین صنایع دستی ترکیه محسوب می شود. این حوله سنتی که محبوبیت زیادی داشته و جز پرفروش ترین صنایع دستی ترکیه قرار می گیرد، از مراکز خرید مختلف در ترکیه قابل تهیه است. این حوله ها با وجود آن که نازک هستند، آبگیری بسیار خوبی داشته و در طرح ها و رنگ های مختلف به فروش می رسند.

صنایع دستی ترکیه

راحت الحلقوم ترکیه

معروف ترین صنایع دستی خوراکی ترکیه، راحت الحلقوم ترکیه است. این شیرینی ها که در همه شهرها و تقریبا در همه مراکز خرید قابل تهیه هستند، بسیار شیرین و خوشمزه بوده و توریست ها علاقه زیادی به آن نشان می دهند. در تهیه این شیرینی ها از شیر و نشاسته و شکر استفاده می شود. جالب است بدانید قدمت راحت الحلقوم ترکیه به دوران عثمانی بر می گردد. اگر قصد دارید از ترکیه یک سوغات خوراکی به همراه بیاورید، این راحت الحلقوم ها می توانند یک انتخاب عالی برای شما باشند.

ظروف سفالی ترکیه

یکی دیگر از صنایع دستی ترکیه که محبوبیت بالایی دارد و در طرح ها و رنگ های زیبایی به فروش می رسد، ظروف سفالی ترکیه هستند. مشهور ترین مکان برای تولید و فروش ظروف سفالی ترکیه شهر آوانوس در کاپادوکیه است. برای ساخت این ظروف سفالی از خاک رس رودخانه قرمز استفاده می شود. پس از قرار گرفتن ظروف سفالی در کوره و سخت شدن گل آن ها، طراحی های زیبایی بر روی آن ها ترسیم می شود.

ظروف سفالی رنگ بندی های بسیار زیبایی داشته و قیمت آن ها نیز بسیار مناسب است. این ظروف برای تزیین و زیبا سازی فضای داخل خانه به کار می روند. به همین دلیل ظروف سفالی ترکیه یکی از بهترین سوغاتی هایی هستند که می توانید در این کشور تهیه کنید.

رزرو تور اقساطی خارجی تنها با یک چک صیادی در پیله های عصر پرواز !

محصولات چرمی

در ترکیه محصولات چرمی متنوعی وجود دارند. مانند کفش های چرم، صندل های چرم، دستبندهای چرم و… این محصولات کیفیت بسیار بالایی دارند. چرم ترکیه یکی از بهترین انواع چرم است و به همین دلیل بسیاری از توریست هایی که به این کشور می روند در برنامه خرید خود، تهیه محصولات چرمی ترکیه را هم می گنجانند. مراکز معتبر خرید چرم در ترکیه انواع محصولات چرمی مانند کفش، دستبند، عروسک و… را به فروش می رسانند.

صنایع دستی ترکیه

گلیم ترکی

گلیم ترکی با زیبایی خاص خود به عنوان یکی از برجسته ترین محصولات ترکیه مطرح شده است. این گلیم ها بیشتر به عنوان پوشش کوسن و بالش ساخته می شوند. معمولا در بازارهای شهرهای ترکیه می توانید به سادگی انواع مختلف گلیم ترکی را بیابید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.