اخذ اقامت ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه

۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

ترکیه کشوری است که همواره به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و مهاجرت از سوی ایرانیان انتخاب می‌شود. دلیل این انتخاب نزدیکی ایران و ترکیه به یکدیگر چه از لحاظ فاصله مکانی و چه از لحاظ فرهنگی و دینی است. اگر تنها یکبار تجربه سفر به ترکیه را داشته باشید، متوجه می‌شوید که ترکیه شباهت‌های زیادی با ایران دارد. در سال‌های اخیر روند مهاجرت به ترکیه بیشتر از قبل شده و تعداد افرادی که به دنبال راهی برای اخذ اقامت ترکیه هستند نیز بیشتر شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های اخذ اقامت ترکیه را به شما معرفی کنیم.

معرفی ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در شمال غرب آسیا و خاورمیانه و بخشی از آن نیز در جنوب شرقی اروپا و منطقه بالکان قرار دارد. ترکیه در شرق با کشورهای ایران، نخجوان، ارمنستان و گرجستان، در جنوب شرقی با عراق و سوریه و در شمال غربی با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دریای مرمره و اژه و از جنوب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. تنگه بسفر و داردانل نیز در ترکیه قرار دارند.

همانطور که از موقعیت جغرافیایی ترکیه مشخص است، ترکیه همواره کشوری مهم در منطقه بوده است. مرزهای آبی ترکیه، این کشور را به یکی از راهبردی‌ترین کشورها در زمینه مبادلات کالا تبدیل کرده است. از طرف دیگر قرار گرفتن در بین اروپا و آسیا نیز بر حساسیت و اهمیت ترکیه از لحاظ استراتژیک و سیاسی می‌افزاید.

پایتخت ترکیه آنکارا است و زبان رایج در این کشور ترکی است. تا سال 2020 جمعیت ترکیه 84 میلیون برآورد شده است. دین رسمی ترکیه تا سال‌ها اسلام بود، ولی با اصلاحاتی که بر روی قانون اساسی ترکیه صورت گرفت، بر جدایی دین از سیاست تأکید شد و حکومت ترکیه سکولار معرفی گردید. اکثر جمعیت ترکیه مسلمان هستند و مسیحیان و یهودیان و … جمعیت کمی از مردم ترکیه را شامل می‌شوند.

اخذ اقامت ترکیه

مزایای اخذ اقامت ترکیه

اقامت در ترکیه برای ایرانیان مزایای بسیاری دارد، از جمله اینکه ایرانیان برای سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارند و همین موضوع باعث راحتی رفت و آمد بین دو کشور می‌شود. مزیت دوم نزدیکی فرهنگی و مذهبی ترکیه به ایران است. این نزدیکی فرهنگی باعث می‌شود که شیوه زندگی مردم ترکیه تا حد زیادی به ایرانیان شباهت داشته باشد و مهاجران ایرانی برای تشکیل یک زندگی جدید در جامعه جدید با مشکل مواجه نشوند.

مزیت سوم اقامت در ترکیه دسترسی راحت به اروپا است. با وجود اینکه ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست اما بخشی از آن در اروپا قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود که دسترسی به اروپا برای ساکنان ترکیه راحت باشد. از طرف دیگر نزدیکی به اروپا باعث شده که ترکیه از دستاوردها و پیشرفت‌های اروپا بهره‌مند شده و جامعه‌ای رو به رشد داشته باشد. این رشد هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی قابل مشاهده و ارزیابی است.

با تور اقساطی ترکیه الان سفر کنید و 10 ماه دیگر پرداخت کنید !

روش‌های اخذ اقامت ترکیه

اقامت تحصیلی

یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت ترکیه روش تحصیلی است. برای اخذ اقامت با این روش کافی است در یکی از دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی ترکیه و یا در یکی از مؤسسات آموزش عالی پذیرش بگیرید. دانشگاه‌های ترکیه به دو دسته دانشگاه‌های خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. برخی از دانشگاه‌ها دارای آزمون ورودی هستند، ولی اکثر دانشگاه‌ها دارای آزمون ورودی نیستند. دانشگاه‌های ترکیه شرط پذیرش سنی ندارند و زبان تدریس در آن‌ها ترکی یا انگلیسی است.

دانشگاه‌های دولتی اغلب به زبان ترکی و دانشگاه‌های خصوصی اغلب به زبان انگلیسی هستند. اما اگر زبان انگلیسی و ترکی شما قوی نیست نگران نباشید، می‌توانید با دریافت یک اقامت یک ساله ابتدا یک دوره آموزش زبان را در ترکیه بگذرانید و بعد از دریافت پذیرش دانشگاهی، اقامت موقت خود را از اداره مهاجرت ترکیه دریافت کنید. البته بهتر است در صورت پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی نسبت به یادگیری زبان ترکی نیز اقدام کنید چرا که در پایان تحصیل اگر قصد پیدا کردن کار در ترکیه را داشته باشید، بدون زبان ترکی شانس شما برای پیدا کردن کار کم است.

مدرک دانشگاه‌های ترکیه، مدرک بین‌المللی و معتبر است و اکثر دانشگاه‌های ترکیه عضو آراسموس پلاس هستند که از تبادل دانشجویان بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. دانشجویان در سال اول اقامت خود اجازه کار ندارند، اما با گذشت یک سال می‌توانند مجوز کار دانشجویی را دریافت کنند. امکان کار دانشجویی در حین تحصیل یکی از امکانات خوبی است که دانشگاه‌های ترکیه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا آن‌ها برای پرداخت هزینه تحصیل خود دچار مشکل نشوند.

بعد از پایان تحصیل نیز، در صورت درخواست دانشجو کارت اقامت یک ساله به او داده می‌شود تا برای ادامه تحصیل و یا پیدا کردن کار مناسب در بازار کار اقدام کند. در صورت پیدا کردن کار و یا پذیرش برای مقطع تحصیلی بعدی کارت اقامت یک ساله به کارت اقامت دائم تبدیل می‌شود.

روش های اخذ اقامت ترکیه

اقامت از طریق خرید ملک

طبق قانونی که در سال 2018 توسط دولت ترکیه تصویب شد، تمام افراد با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار در ترکیه می‌توانند پاسپورت و اقامت این کشور را دریافت کنند. تا پیش از سال 2018 این رقم معادل 1 میلیون دلار بود اما دولت ترکیه برای جذب سرمایه خارجی و رونق اقتصادی این رقم را به 250 هزار دلار کاهش داد. در حال حاضر هر شهروند خارجی با خرید ملک یا املاکی با مجموع ارزش 250 هزار دلار می‌تواند طی سی روز کاری کارت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه را برای خود و اعضای خانواده خود دریافت کند.

خریدار ملک نباید تا 3 سال اقدام به فروش ملک کند اما می‌تواند ملک را اجاره دهد. علاوه بر کارت اقامت دائم، شخص خریدار از کلیه حقوق شهروندی برای خود و خانواده‌اش نیز برخوردار می‌شود. از جمله بیمه سلامت و بیمه درمانی، حق رأی و حقوق بازنشستگی، امکان اجاره ملک و کسب درآمد ارزی، امکان تحصیل رایگان، امکان سفر به بیش از 70 کشور دنیا با پاسپورت ترکیه‌ای و….

معرفی 7 مورد از اپلیکیشن های کاربردی برای سفر به ترکیه !

اقامت توریستی

سومین شکل از اقامت در ترکیه اقامت توریستی است. هر شهروند ایرانی می‌تواند با پاسپورت ایرانی خود و بدون دریافت ویزا به مدت 90 روز در کشور ترکیه اقامت داشته باشد. این 90 روز می‌تواند در یک بازه 6 ماهه اتفاق بیفتد. اما پیش از پایان 90 روز باید از خاک ترکیه خارج و نسبت به ورود مجدد به خاک ترکیه و دریافت اجازه اقامت 90 روزه بعدی اقدام کرد. اما در صورتی که هر شهروند ایرانی در ترکیه دارای قرارداد رسمی اجاره خانه و یا تأییدیه هتل مبنی بر اقامت یک ساله در هتل داشته باشد، می‌تواند به اداره مهاجرت مراجعه کرده و اقدام به دریافت اقامت موقت توریستی بین 6 ماه تا 2 سال کند.

همچنین اگر در حین اقامت توریستی خود اقدام به شرکت در یک دوره آموزشی و یا تحصیلی کنید می‌توانید برای دریافت کارت اقامت موقت یک ساله اقدام کنید. به طور کلی در صورتی که بتوانید اداره مهاجرت ترکیه را قانع کنید که از پس هزینه‌های خود برمی‌آئید، به راحتی می‌توانید کارت اقامت خود را تمدید کنید.

راه های اخذ اقامت ترکیه

جهت اطلاع از شرایط و رزرو تور قسطی ترکیه با مشاوران ما در پیله های عصر پرواز در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.