آشنایی با بازارهای محلی استانبول

بازارهای محلی استانبول

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

بازارهای محلی استانبول در تمامی روزهای هفته و دربعضی از روزها در نقاط مختلف شهر برگزارمی‌شود. این‌بازارها که توسط شهرداری برگزارمی‌گردد، معمولا شلوغ و پرطرفدار است و علاوه‌بر گردشگران، مردم محلی هم از آن استقبال می‌کنند. اما مثل هر مکان شلوغ دیگر شما باید مواظب ازدحام جمعیت و تبعات آن باشید و بهتر است در ساعات اولیه بازگشایی آن‌ها قبل از آن‌که اکثر مردم به این‌بازار وارد شوند، بروید، به قول معروف سحرخیزباش تا کامروا باشی!

علاوه‌بر چند شنبه بازارها، بازارهای قدیمی استانبول که توسط قدیمی‌ها اداره می‌شود، هم جذابیت فراوانی دارد و علاوه بر خرید باعث آشنایی شما با مردم و فرهنگ بومی ترکیه هم می‌شود. شما دراین‌نوع بازارها معمولا با قیمت‌های پایین و مناسب کالاها مواجه می‌شوید، اما یادتان باشد، که ارزان بودن همیشه به معنای کیفیت پایین نیست، و اکثر این‌بازارها دقیقا محل خرید مردم ترکیه هستند. جالب است، بدانید که فرهنگ برگزاری این‌چند شنبه بازارها یا بازارهای محلی به دوره‌ی عثمانی برمی‌گردد و پیشینه‌ی قوی در فرهنگ ترکیه دارد.

 برای سفر به شهر استانبول، گشت و گذار و خرید از بازارهای محلی استانبول، بهترین روش خرید تور اقساطی استانبول است.

برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای محلی استانبول 

شنبه بازار باکرکوی

شنبه بازار باکرکوی از معروف‌ترین بازارهای محلی است و اغلب اشخاصی که با این‌نوع بازارها آشنایی دارند، اسم آن را شنیده‌اند. ساعت کاری این‌بازار از ساعت 11 صبح تا 6 عصر است، اگر یازده صبح بروید، با تعدادکمتری افراد مواجه می‌شوید و به اولین‌کالاها دسترسی پیدا می‌کنید اما اگر آخر وقت بروید، متوجه می‌شوید که اکثر کالاها به‌خصوص موادغذایی تخفیف‌های بسیارخوبی دارند اما قطعا ازتنوع کالا و حق انتخاب شما کاسته شده.

تنوع کالا در بازارباکرکوی بسیارزیاد است و انواع‌کالا در آن دیده‌می‌شود، قیمت کالاها مطابق اصول هربازارمحلی مناسب بوده و حتی کالاهای برند هم می‌توان در این‌بازار پیداکرد. طرفداران برندها دراین‌بازار ازهمه‌چیز بیشتر است، اما باید توجه داشته‌باشید که این‌اجناس مارک ندارند.

بهترین بازارهای محلی استانبول
قیمت اجناس در بازارهای محلی استانبول

 شنبه بازار بشیکتاش

شنبه بازار بشیکتاش، بازار محبوبی است که در بین مردم و گردشگران طرفداران بسیاری دارد و برخی معتقدند که دربین بازارهای محلی قطعا بازدید از این‌بازار را دربرنامه‌ی خود قرار می‌دهند.
کالاهایی که در این‌جا به فروش گذاشته می‌شود، مثل اغلب چندشنبه بازارها، بسیار متنوع است و از لباس‌هایی با قیمت مناسب گرفته تا غذاهای محلی، میوه و سبزیجات در آن موجود است و چیزی که دراین‌میان بیش ازهمه طرفدار دارد، غذاهای دریایی است.

با تور اقساطی ترکیه نیز می توانید از بازارهای استانبول دیدن نمایید.

یکشنبه بازار فریکوی

بازارفریکوی یا بازارعتیقه‌فروشی فریکوی، در یکشنبه‌های استانبول برگزار می‌شود. وقتی وارد این ‌بازار می‌شود جدای از آن‌که قصد خرید دارید یا نه؟! با جلوه‌ی جذابی از کالاهای قدیمی مواجه می‌شوید که به‌شدت نوستالوژیک و دوست‌داشتنی است.

ساعت کاری بازار از صبح زود تا تا زمان غروب آفتاب هست و مثل بازار قبلی هرچه‌قدر به صبح نزدیک‌تر باشد، خلوت‌تر است.کالاهای اصلی این‌یکشنبه بازار، عتیقه یا اشیای قدیمی است که هرکسی با دادن اجاره‌بها به شهرداری می‌تواند کالاهای قدیمی خود را در آن بفروشد، اما برخی در این‌شلوغ بازار به فروش غذا هم مشغول هستند و شما می‌توانید، ناهار یا عصرانه‌ی خود را در آن‌جا میل کنید.

برترین بازارهای محلی استانبول
خرید سوغاتی از بازارهای محلی استانبول

سه‌شنبه بازار کاکیوی

سه‌شنبه بازار کاکیوی هم ازآن‌ بازارهایی است که می‌توان انواع مختلفی از کالا را در آن پیداکرد، از لباس و پارچه گرفته تا ادویه، غذا و ترشیجات. این‌بازارها تامین‌کننده‌ی سلیقه‌ی عده‌ی بسیاری هستند و طرفداران زیادی هم دارند. ساعات کاری کاکیوی از ساعت 9 صبح تا 8 شب است.

چهارشنبه بازار یشیلکوی

چهارشنبه بازار یشیلکوی، تفاوت بزرگی با بازارهای محلی که تا الان درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم دارد، این‌بازار برخلاف بازارهایی که در بالا ذکرشد، بسیار منظم و مرتب است و شباهتی به شلوغی بازارهای محلی ندارد. اما تفاوت این‌بازار فقط به نظم آن ختم نمی‌شود، بلکه از نظر کیفیت کالا هم درسطح بالاتری قراردارد، که قطعا این‌مسئله روی قیمت هم تاثیراتی دارد. ساعت کاری این‌بازار از 9صبح تا ساعت 7 شب است.

چهارشنبه بازار فاتح

بازار فاتح به دوچیز مشهور هست اولی تنوع کالا و دومی قیمت ارزان آن است. اما چیزی که این‌بازار را متمایز می‌کند، مکان برگزاری آن است. قدمت بنای بازار فاتح به دوره‌‌‌ی بیزانس برمی‌گردد، که خوشبختانه طی حوادث تاریخی که رخ داده ساختار آن تغییر نکرده و سلامت باقی ‌‌‌مانده‌است. این‌بازار از ساعت 9 صبح تا پنج‌ونیم عصر به ارائه‌ی خدمت می‌پردازد.

برترین بازارهای محلی استانبول
گشت و گذار در بازارهای محلی استانبول

 

جمعه بازار فیندیک زاده

جمعه بازار فیندیک زاده درواقع هم جمعه بازار و هم سه‌شنبه بازاراست. در این‌ بازار اجناس برندی که اشکالات کوچک دارند یا به فروش نرفته‌اند، برای فروش با قیمت ارزان‌تر گذاشته می‌شوند، البته انواع کالاهای مختلف درآن عرضه می‌شود و فقط محدود به این‌نوع اجناس نیست. درنظرداشته‌ باشید، که کوچه‌هایی که بازار در آن‌ها برگزارمی‌شود، باریک است و برای رفت‌وآمد به‌خصوص در مواقع شلوغی اذیت‌کننده است.

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه با اسم بازار مصری‌ها هم شناخته می‌شود. این‌بازار در ابتدا فقط به ادویه اختصاص داشته و به خاطر همین به این‌اسم شناخته می‌شود. امروزه اما کالاهای این‌بازار فراتر از ادویه می‌رود و شما با تنوعی از میوه‌های خشک، خشکبار، عسل، حتی عتیقه‌جات و … در آن مواجه می‌شوید، اما هنوز هم عمده‌ی کالاهای آن مربوط به ادویه است.

از برجسته‌ترین نکات این‌بازار، می‌توان به جایگاه آن در دنیا اشاره‌کرد. این‌بازار ادویه درسرتاسر جهان شهرت دارد و کیفیت ادویه‌های آن به میزانی است که بسیاری از آشپزهای برجسته ترکیه از آن خرید می‌کنند. قدمت این‌بازار به دوره‌ی عثمانی برمی‌گردد و ازنظر دیدن یک‌مکان تاریخی هم ارزشمند است. اما چرا به این‌بازار، بازار مصری‌ها می‌گویند؟

درابتدا این‌بازار به اسم بازار مصری‌ها شناخته می‌شد، اما به مرور زمان به‌علت گسترش تجارت ادویه، اسم آن به بازار ادویه تغییر پیداکرد. درواقع پول ساخت آن از مالیاتی که دولت عثمانی از مصری‌ها دریافت می‌کرد تامین شده‌ بود و به‌همین دلیل این‌نام دربین مردم ترویج پیداکرد. اما برخی واردات ادویه از مصر و گسترش تجارت با این‌کشور را علت آن می‌دانند.

بهترین بازارهای محلی استانبول
خرید بهترین ادویجات دنیا از بازار معروف ادویه استانبول

بازار صحفلار

اگر عاشق کتاب هستید، این‌بازار بهترین مکان برای شماست. اگر خیابان انقلاب تهران را دیده‌اید، این‌خیابان شباهت زیادی به آن دارد. کتاب‌های قدیمی، کتاب‌های ممنوعه، دست‌دوم و کمیاب و هرآن‌چه از دنیای مطالعه احتیاج دارید را در مغازه‌های این‌بازار خواهید یافت.

درپایان بسیاری از گردشگران بازارهای ترکیه را محدود به بازارهای لوکس با برندهای معتبر می‌کنند، اما با کنارگذاشتن، تفاوت مالی و کیفیت و نوع کالا ، گردش دربازارهای محلی استانبول باعث می‌شود، شما بیشتر از هرزمانی با آن‌کشور آشنا شوید و آن را درک کنید و واقعا چه چیزی از درک کشور در یک سفر اهمیت بیشتری دارد!

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.