اختلاف ساعت ایران با سایر کشورها

اختلاف ساعت ایران با کشورهای مختلف

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۶ دقیقه

اختلاف ساعت، در ابتدا یک مسئله فیزیکی است. در این زمینه، موقعیت جغرافیایی کشورها و جایگاه قرار گرفتن آن‌ها بر روی کره زمین، ساعت طلوع و غروب خورشید و همچنین حرکت وضعی و انتقالی کره زمین موثر است. بعضی از کشورها در طول سال چند بار ساعت خود را تغییر می ‌دهند و ممکن است طی یک سال، چندین بار با دیگر کشورها اختلاف ساعت پیدا کنند.

کشور ایران از ساعت فصلی استفاده می‌کرد،و بر اساس قانون اختلاف ساعت ایران بدین صورت که هر سال در ساعت 24 اول فروردین ماه، ساعت رسمی ایران به جلو کشیده شده و در ساعت 24 سی و یکم شهریور ماه، یک ساعت به عقب کشیده می ‌شد تا به حالت اول خود بازگردد. بنابراین ساعت کشور، دو بار با دیگر کشورها اختلاف پیدا می‌کرد.

ایران گردی را از همین الان آغاز کن با تور داخلی اقساطی پیله های عصر پرواز

تاریخچه تغییر ساعت ایران برای اولین بار

در ایران، برای نخستین‌بار، در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. در سال ۱۳۵۶، از اول فروردین تا سی ویکم شهریور، ساعت یک ساعت جلو کشیده شد تا چهار ساعت و سی دقیقه با گرینویچ اختلاف داشته باشد. از اول مهرماه آن سال، ساعت به جای یک ساعت، نیم ساعت عقب کشیده شد و اختلاف ساعت با گرینویچ شد دقیقاً چهار ساعت. در نهایت در سال ۱۳۷۰  بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه‌ساله در یکم فروردین یک ساعت جلو کشیده شود و در سی‌ویکم شهریور به حالت نخست بازگردد.

در نتیجه ساعت تابستانی در ایران از سال ۱۳۷۲ اعمال گردید، اما در ۱ خرداد سال ۱۴۰۱ ساعت تابستانی در ایران رسماً ابطال و از تاریخ ۱ فروردین سال ۱۴۰۲ عدم اعمال ساعت تابستانی در ایران اجرایی شده و ساعت تابستانی اعمال نمی‌گردد و قانون اختلاف ساعت در ایران لغو گردید.

قانون اختلاف ساعت ایران
قانون اختلاف ساعت ایران

نصف النهار مبدأ،معیار جهانی

 در زمینه اختلاف ساعت در میان کشورهای متعدد، معیاری جهانی به نام گرینویچ وجود دارد. ساعت بین المللی گرینویچ، این امکان را به وجود می ‌آورد تا کشورها بتوانند از طریق نقشه جغرافیایی، خطوط بین نصف النهار مبدأ (گرینویچ) تا مکان جغرافیایی مورد نظرشان را محاسبه کنند و اختلاف بین آنها را در نظر بگیرند تا در مراودات شان دچار مشکل نشوند.

به طور کلی ساعت رسمی ایران نسبت به نصف النهار مبدأ (گرینویچ) +3:30 است. در واقع این مقدار مخصوص نیمه دوم سال است. در نیمه اول سال با توجه به استفاده از ساعت فصلی و کشیده شدن ساعت رسمی کشور به جلو، این میزان اختلاف به+3:30 و بعضی مواقع به +4:40 نیز می‌ رسید. بنابراین ساعت رسمی ایران با دیگر کشورها به طور مداوم، در حال تغییر بود.

تور اقساطی کیش را با بهترین خدمات از دست ندهید.

استفاده از ساعت جهانی

به غیر از گرینویچ، ساعت هماهنگ جهانی، یو تی سی نیز یک ساعت جهانی استاندارد برای تعیین دقیق ساعت است. این ساعت بر اساس ساعت اتمی جهانی کار می‌کند. ساعت اتمی جهانی، دقیق‌ ترین ساعت بر روی کره زمین است. ساعت جهانی، حدود 9/0 ثانیه با گرینویچ، اختلاف دارد. اما این اختلاف کم، به گونه ‌ای نیست که در کاربردهای عمومی، مشکلی ایجاد شود. بنابراین معمولا این میزان اختلاف نادیده انگاشته می ‌شود. ساعت جهانی و ساعت نصف النهار مبدأ (گرینویچ) هر دو با ساعت فصلی متفاوتند و در محاسبه زمان از الگوی ساعت فصلی پیروی نمی ‌کنند.

جهانی جهانی گرینویچ
ایران با دیگر کشورخا چقدر اختلاف ساعت دارد؟

اختلاف ساعت ایران با دیگر کشورها

برای بعضی از افراد دانستن اختلاف ساعت ایران با دیگر کشورها ضروری است چراکه این افراد، قصد سفر به آن کشور را دارند و می‌خواهند برنامه سفرشان را کامل و دقیق تنظیم کنند. گردشگران و یا کسانی که برای تحصیل به کشور دیگری رفت و آمد دارند از این دست افراد هستند.

از طرفی ممکن است بعضی از افراد و صاحبان شرکت ‌های تجاری قصد داشته باشند با همتایان خود در دیگر کشورها تماس برقرار نکرده و یا مکاتبه کنند. در این صورت‌لازم است که بدانند در کشور مقصد، الان چه وقتی از شبانه روز است.

یکی از اماکنی که اختلاف ساعت ایران با سایر کشورها را تنظیم کرده و مقابل دید همگان قرار داده است، فرودگاه‌های کشورند. چرا که اختلاف ساعت و تاثیر آن بر رفت و آمدها و پروازها در این مکان بیش از هر مکان دیگری است. در ادامه چند نمونه از اختلاف ساعت ایران با بعضی از کشورها را بررسی می کنیم.

با تور قسطی شیراز الان بروید سفر، 10 ماه بعد هزینه اش را پرداخت کنید.

اختلاف ساعت ایران با کشور ترکیه

کشور ترکیه از جمله کشورهای توریستی جهان است که همه ساله افراد زیادی از کشورهای مختلف به آن سفر می ‌کنند. بسیاری از گردشگران ایرانی نیز برای مسافرت‌ های سیاحتی و گردشگری خود این کشور را بر می‌گزینند. اما برای یک گردشگر، قبل از هر چیز لازم است که بداند در کشور مقصد چه ساعتی از شبانه روز است و یا اختلاف ساعت کشور مبدا با مقصد چه میزان است.

برای مثال کسی که از کشور ایران بخواهد به ترکیه ( استانبول) سفر کند باید مطلع باشد که اختلاف ساعت تهران با استانبول -0:30 است. این عدد به معنای اختلاف نیم ساعته بین ایران و ترکیه است. مثلا چنانچه در ایران، ساعت ، 9:30 را نشان دهد در استانبول ترکیه ساعت 9 صبح است.

اختلاف ساعت ایران
میزان اختلاف ساعت ایران با ترکیه

اختلاف ساعت ایران با ایتالیا

ممکن است یک گردشگر ایرانی و یا مسافر از ایران، بخواهد به کشور ایتالیا سفر کند. قبل از سفر باید بداند اختلاف ساعت ایران با ایتالیا چقدر است. این اختلاف ساعت، -2:30 ثبت شده است. یعنی بین ساعت ایران و ساعت ایتالیا 2 ساعت و نیم اختلاف زمانی وجود دارد. مثلا چنانچه، در ایران ساعت زمان 9:30 را نشان دهد در میلان ایتالیا ساعت 7 صبح است.

اختلاف ساعت ایران با نیویورک

برای سفر با اهداف مختلف به نیویورک قبل از هر چیز باید مطلع باشیم که بین نیویورک و تهران اختلاف ساعت -8:30 ثبت شده است. این اعداد اختلاف 8 ساعت و نیم را برای این دو منطقه، نشان می‌دهند. چنانچه در تهران ساعت 9:30 صبح را نشان دهد در نیویورک ساعت، 1 نیمه شب است.

اطلاعات کاملی درباره تور اقساطی مشهد 

اعلام اختلاف ساعت ایران با سایر کشورها در سایت ‌های گردشگری 

روش دیگر اطلاع از اختلاف ساعت ایران با کشور مقصد، استفاده از سایت‌ هایی است که اختلاف ساعت ایران با تمامی کشورها را در خود جمع آوری کرده ‌اند. بسیاری از سایت‌ های گردشگری برای این منظور، تدابیری اندیشیده ‌اند و در فهرستی بلند، اختلاف ساعت ایران با دیگر کشورها را برای کاربر، اعلام می کنند. از جمله اختلاف ساعت ایران با دیگر کشورها می ‌توان نمونه ‌های زیر را مثال زد:

اختلاف ساعت ایران با:

  • کشور افغانستان: بدون اختلاف زمانی
  • کشور استرالیا (سیدنی) +5:30
  • کشور اسپانیا (بارسلونا): -2:30
  • کشور آلمان: -2:30
  • کشور برزیل: – 7:30
  • کشور پرتغال:-3:30
  • کشور بحرین: -1:30
  • کشور پاکستان: +0:30
میزان اختلاف ساعت ایران با ساعت جهانی
سایت های که میزان اختلاف ساعت ایران را ذکر کرده است.

توجه داشته باشید که قرار گرفتن علامت مثبت پیش از اعداد به این معناست که ساعت کشور مد نظر از ساعت کشور ایران، جلوتر است. به همین ترتیب، علامت منفی قبل از اعداد نیز نشان می‌دهد که ساعت کشوری که برای مسافرت و یا تماس انتخاب کرده ‌اید از ساعت رسمی کشور ایران، عقب‌ تر است. اختلاف ساعت ایران با دیگر کشورها در سایت ‌های گردشگری به طور کامل در دسترس است.

در این میان، بعضی از سایت‌ های مربوطه حتی اختلاف ساعت کشور ایران، با شهرهای مهم سایر کشورها را نیز محاسبه کرده و در دسترس کاربران قرار داده ‌اند. این امکان بدین منظور اندیشیده شده ‌است که بعضی از کشورها در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون، دارای چند ساعت رسمی اند.

سفر به شهر همیشه بهار با تور اقساطی چابهار بهترین ها را تجربه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.