عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

عوارض خروج از کشور در اکثر کشورها به عنوان یک مسئله حقوقی و مالی مورد توجه قرار می ‌گیرد. این عوارض معمولاً به منظور محدود کردن خروج مالیاتی از کشور و حفظ منافع مالی کشور در نظر گرفته می ‌شوند. عوارض خروج از کشور می‌ توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اعمال شوند و ممکن است برای تمامی افراد، شرکت‌ ها یا فقط برای برخی از طبقات جامعه لازم باشند. در ایران عوارض خروج از کشور قوانین خاص خود را دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم و در خصوص شیوه پرداخت، نحوه استرداد و دیگر مسائل مربوط به آن گفت و گو می کنیم.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور در ایران

عوارض خروج از کشور در ایران تا قبل از سال 1398 به شهرداری ها پرداخت می شد و بخشی از عوارض شهرداری به حساب می آمد. بعد از بهمن ماه 1398 عوارض خروج از کشور به صورت مستقیم به دولت پرداخت می شود. بخشی از این هزینه ها برای گردشگری و بخشی دیگر برای بازسازی روستاهای مرزی کشور استفاده می شود. پرداخت این عوارض برای تمامی افراد حتی کودکان زیر دو سال که قصد خروج از کشور را دارند، ضروری است.

اطلاع از شرایط سفر رایگان، طرح ویژه کارمندان سازمان های دولتی و خصوصی

مقدار عوارض خروج از کشور در هر سال با سال قبل متفاوت است. بنابراین اگر قصد سفر خارجی در هر سالی را دارید، ابتدا میزان عوارضی که باید بابت خروج از کشور در آن سال پرداخت کنید را حساب کنید. از آن جا که زمان نگارش مقاله ای که در حال خواندن آن هستید، مرداد ماه 1402 است، ما میزان عوارض خروج از کشور مربوط به این سال را در جدول پایین برای شما عزیزان آورده ایم. همان طور که مشاهده می کنید، نوع سفر، نوع مرز و تعداد سفری که انجام داده اید در هزینه نهایی سفر شما تاثیرگذار است.

نوع سفرسوم به بعد (ریال)سفر دوم (ریال)سفر اول (ریال)نوع مرز
مسافرین عادی۸,۰۰۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰۴,۰۰۰,۰۰۰مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین حج تمتع و عمره۲,۶۴۰,۰۰۰۱,۹۸۰,۰۰۰۱,۳۲۰,۰۰۰ مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین عتبات عالیات۴۵۰,۰۰۰
۱۵۰,۰۰۰
۴۵۰,۰۰۰
۱۵۰,۰۰۰
۳۷۵,۰۰۰
۱۲۵,۰۰۰
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
مرزنشینان۸,۰۰۰,۰۰۰
۸,۰۰۰,۰۰۰
۶,۰۰۰,۰۰۰
۶,۰۰۰,۰۰۰
۷۵۰,۰۰۰
۲۵۰,۰۰۰
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزات ورزش و جوانان۲,۶۴۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

حال که با عوارض خروج از کشور و میزان آن آشنا شدید، لازم است در مورد نحوه پرداخت آن نیز اطلاعاتی به دست بیاورید. برای پرداخت این عوارض که قبل از خروج از کشور باید انجام شود، هم می توانید از روش های آنلاین و هم از روش های حضوری اقدام کنید. در ادامه هر یک از این روش ها را برای شما توضیح می دهیم.

مراجعه به شعب بانک ملی ایران

شعب بانک ملی ایران در سرتاسر کشور قادر هستند که عوارض خروج از کشور شما را به صورت حضوری و بدون نیاز به روش های آنلاین دریافت کنند. بنابراین یکی از راه ها برای پرداخت این عوارض، رجوع به شعب این بانک در شهرهای مختلف کشور است.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

استفاده از سامانه سداد

سامانه پرداخت الکترونیک سداد یکی از روش های آنلاین برای پرداخت عوارض خروج از کشور است. این سامانه که محصول سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران است، می تواند عوارض خروج از کشور شما را دریافت کرده و در عرض چند دقیقه، کار شما را راه بیندازد.

استفاده از کارتخوان سداد

روش دیگر که روشی حضوری برای پرداخت عوارض خروج از کشور به حساب می آید، مراجعه به سامانه پلیس گذرنامه و پرداخت هزینه ی مشخص شده با کارت کشیدن در کارتخوان سداد است. این روش نیز روش راحتی است اما زمانی بابت رفت و آمد از شما خواهد گرفت.

خرید تور اقساطی، بدون ضامن و تنها با یک چک صیادی

سامانه سازمان امور مالیاتی

روش چهارمی که برای پرداخت عوارض برای خروج از کشور به شما عزیزان معرفی می کنیم، مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی است. مراجعه به این سامانه و پرداخت هزینه از طریق آن نیز تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

استفاده از اپلیکیشن ها

برخی از اپلیکیشن های رایج مثل بله، ایوا، قبضینو و … نیز این امکان را دارند که شما عزیزان عوارض خروج از کشور خود را با آن ها پرداخت کنید. این اپلیکیشن ها روی تمام سیستم عامل ها نصب می شوند و با همراه داشتن آن ها میتوانید بسیاری از کارهای خود را انجام دهید.

پرداخت از طریق ATM فرودگاه

اگر تا آخرین لحظه فراموش کردید عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید، نگران نباشید. شما می توانید به راحتی در فرودگاه با استفاده از ATM این عوارض را بپردازید. این خودپردازهای غیرنقدی که در فرودگاه های کشور نصب شده اند، به راحتی کار شما را راه می اندازند.

پرداخت از طریق ATM فرودگاه

استرداد عوارض خروج از کشور

ممکن است به هر دلیلی بعد از پرداخت عوارض خروج از کشور، سفر شما لغو شود و بخواهید هزینه ای که پرداخت کرده اید را پس بگیرید. توجه کنید که این امکان فقط برای افرادی وجود دارد که عوارض خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کرده اند. در این صورت تنها کافی است به سایت سازمان امور مالیاتی کشور بروید و درخواست استرداد هزینه ی خود را ثبت نمایید.

اگر قصد دارید این هزینه را برای سفر بعدی خود نگه دارید، باید بدانید که اعتبار آن تنها تا پایان سال است، بنابراین اگر احتمال نمی دهید که تا آخر سال مجددا به سفر خارج از کشور بروید، هزینه ای که بابت عوارض پرداخت کرده اید را از طریق راهی که توضیح دادیم پس بگیرید.

با خرید تور اقساطی خارجی، امروز سفر کن و هزینه آن را 10 ماه بعد پرداخت کن.

درخواست استرداد عوارض خروج براحتی

افرادی که در سال جاری اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کرده؛ اما قصد استفاده از آن را در زمان باقی مانده سال ندارند، می توانند مبالغ خود را به صورت الکترونیک استرداد کنند. با ورود به سایت سازمان مالیاتی به آدرس www.evat.ir برای ثبت درخواست استرداد وجوه خود اقدام و مبالغ خود را در اسرع وقت بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و به صورت الکترونیکی استرداد و عوارض با تعرفه جدید را در سال آینده پرداخت کنند.

درخواست استرداد عوارض خروج براحتی

جمع بندی نکات عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور هزینه ای است که افراد برای خروج از مرزهای کشور به مقاصد گوناگون باید بپردازند. این هزینه برای تمامی افراد از نوزادان تا بزرگسالان یکسان است و تفاوتی در مقدار آن وجود ندارد. عوارض خروج از کشور در هر سال تغییر می کند و برای هر نوع سفر متفاوت است. در این مقاله در مورد روش های مختلف پرداخت عوارض خروج از کشور، مقدار آن در سال 1402 و هم چنین نحوه استرداد آن صحبت کردیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان آژانس پیله های عصر پرواز می توانند به شما در این موضوع کمک کنند. کافی است با ما تماس بگیرید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه برای ”عوارض خروج از کشور

  1. سلام کدملی را اشتباه زدم و‌پول کسر کرده اکنون نمیتوانم دریافت کنم از سیستم ،بفرمایید چگونه پگیری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *