دهلی یا دهلی نو؟

دهلی یا دهلی نو

۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۳ دقیقه

هند به عنوان یک کشور بزرگ، پر جمعیت و دارای تاریخ و فرهنگی خاص، یکی از مهم ترین کشورهای توریستی در دنیا محسوب می شود. هر ساله توریست های بسیاری به این کشور بزرگ و تاریخی سفر می کنند. هند کشوری بسیار پهناور و یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیاست و شهرهای تاریخی متعددی در آن وجود دارند. یکی از مهم ترین شهرهای هند، دهلی است. اما دهلی یا دهلی نو کدام درست است؟

اما آیا دهلی همان دهلی نو است؟

شاید بتوان شهر دهلی را معروف ترین شهر در کل کشور هند دانست. اما بسیاری از مردم فکر می کنند که دهلی و دهلی نو هیچ فرقی با هم نداشته و کاملا یکی هستند. اما آیا واقعا دهلی با دهلی یکی هستند، یا با هم تفاوت دارند؟ تفاوت دهلی یا دهلی نو چیست؟

دهلی یا دهلی نو

پایتخت هند کدام است؟ دهلی یا دهلی نو؟

شهر دهلی، یا به عبارتی مناسب تر، منطقه دهلی یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین مناطق هند است. این بخش از کشور هند مرکز بسیاری از فرهنگ ها و ادیانی است که در این کشور مورد پرستش قرار گرفته اند. اما دهلی نو، بخش خاص و مدرنی از منطقه دهلی است که بیشتر در آن مراکز تجاری و سیاسی واقع شده اند. بنابراین در پاسخ به سوال های بالا، اولین پاسخ آن است که دهلی و دهلی نو با هم یکی نیستند. در ادامه به معرفی بیشتر این دو می پردازیم.

قیمت خرید تور اقساطی هند

معرفی دهلی

منطقه دهلی یکی از مهم ترین و معروف ترین نقاط در هند محسوب می شود. نام اصلی این بخش در زبان هندی، دلهی است اما فارسی زبانان و نیز اردو زبانان به آن دهلی می گویند. شهر دهلی نه تنها در تاریخ و فرهنگ هند، بلکه در دنیا اهمیت بالایی دارد؛ دهلی یکی از قدیمی ترین اقامتگاه های بشری بوده و تمدن های بسیار کهنی در این بخش از کشور هند زیسته اند. بسیرای از شواهد نشان دهنده آن هستند که منطقه دهلی، قدیمی ترین منطقه مسکونی در کل دنیاست!

آیا دهلی با دهلی نو یکی است؟

درباره قدمت منطقه دهلی و تمدن های آن گفته می شود سکونت انسان در این منطقه به حدود 5 هزار سال پیش می رسد. از همین رو این بخش از هند از نظر فرهنگی اهمیت بالایی دارد. در واقع، منطقه دهلی یکی از مهم ترین مناطق تجاری و توریستی برای دولت هند به شمار می رود. زیرا هر ساله توریست های بسیاری برای آشنایی با فرهنگ های متنوع و ادیان متعددی که در هند وجود دارد به دهلی سفر می کنند.

در دهلی تراکم جمعیت بسیار بالاست. این شهر هند محل سکونت حدود 30 میلیون نفر است و نرخ زاد ولد در آن بسیار بالاست. مساحت کلی آن به حدود 1500 کیلومتر مربع می رسد که نیمی از آن مناطق شهری هستند. تراکم بسیار زیاد جمعیت در دهلی موجب شده تا بسیاری از افراد به ناچار برای کاهش هزینه های زندگی و شانس بقای بیشتر به مناطق روستایی دهلی بروند.

از نظر آب و هوا دهلی مکانی ثابت نیست؛ تغییرات آب و هوایی در شهر دهلی بسیار زیاد است که موجب شده هوای آن معمولا غیرقابل پیش بینی باشد. دلیل این شرایط ویژه آب و هوایی موقعیت جغرافیایی خاص دهلی است: دهلی از یک سو در مجاورت بیابانی بزرگ به نام بیابان راجستان قرار گرفته و از سوی دیگر با رشته کوه های سرد و پوشیده با برف هیمالیا مرتبط است. در دهلی هم می توان آب و هوای گرم و خشک تابستانی، هم زمستان های بسیار سرد و هم فصل بارش های موسمی را مشاهده کرد.

جاذبه های شهر دهلی

معرفی دهلی نو

دهلی نو، مهم ترین شهر از نظر سیاسی در هند است. این شهر در واقع همان شهری است که به عنوان پایتخت کشور هندوستان شناخته می شود. دهلی نو، شهری است که بخشی از محدوده منطقه دهلی به حساب می آید. این شهر دارای مکان های تجاری و سیاسی بسیار زیاد است و ساختمان های مهم هند در آن جا واقع شده اند.

دهلی نو شهری جدا از دهلی نیست؛ بلکه بخشی کوچک تر از آن است که در نواحی شهری دهلی واقع شده است. بافت این بخش از منطقه دهلی نسبت به سایر بخش ها مدرن تر و جدیدتر است و هم چنین عمر آن نیز از بخش های دیگر منطقه دهلی کمتر است.

با تور دهلی قسطی بدون دغدغه به دهلی سفر کنید.

تا پیش از آن که هند از استعمار در بیاید و مستقل بشود، شهر کلکته مهم ترین شهر در هند بوده و مرکز ساختمان های سیاسی و تجاری مهم بوده است. اما پس از آن که هند به آزادی و استقلال رسید، در اوایل قرن بیستم تصمیم بر آن شد که مرکزی جدید هم برای حکومت مستقل جدید تاسیس شود. بنابراین ایده تشکیل این منطقه در بخشی از دهلی که امروزه به نام دهلی نو می شناسیم به اجرا درآمد. برخلاف خود منطقه دهلی که قدمتش حدود 5 هزار سال می شود، دهلی نو تنها حدود یک قرن قدمت دارد.

دهلی نو پایتخت سیاسی و رسمی کشور هند است. در پاسخ به این سوال که تفاوت میان دهلی نو و دهلی چیست می توان به نحوه ساختار و بافت ساختمان های این دو اشاره کنیم؛ در دهلی اغلب ساختمان ها بافت و ساختاری قدیمی دارند و ظاهر آن ها نشان از قدمت بیشتر آن ها دارد. هم چنین آثار تاریخی، معابد قدیمی و جاذبه های فرهنگی معروف دهلی، در بخش قدیمی دهلی قرار دارند.

فرهنگ مردم دهلی

بافت و سبک شهر دهلی نو

از سوی دیگر در دهلی نو بافت و ساختار ساختمان ها کاملا مدرن و جدید است. تفاوت ظاهری میان این دو بخش از منطقه دهلی آن قدر زیاد است که شما می توانید تنها با نگاه کردن به بافت ساختمان ها پی ببرید کجا جزیی از دهلی نو محسوب می شود و کجا جزیی از دهلی قدیمی است.

همان طور که گفته شد، دهلی نو به عنوان پایتخت سیاسی هند، ساختمان های سیاسی و اداری مهمی را در خود جای داده است. ساختمان هایی مانند سفارت خانه کشورهای مختلف، پارلمان هند، مرکز تجاری کونات پلیس، ساختمان دبیرخانه و نیز کاخ ریاست جمهوری هند، همگی در دهلی نو قرار دارند.

برای آشنایی با جاذبه های هند روی لینک کلیک نمایید.

آثار تاریخی و مکان های باستانی دهلی نیز در بخش قدیمی آن هستند. مکان هایی مانند مقبره همایون، قلعه سرخ و معبد لوتوس همگی در بخش قدیمی شهر دهلی واقع شده اند. لازم به ذکر است که فرودگاه اصلی دهلی، یعنی فرودگاه ایندیرا گاندی در محدوده دهلی نو قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.