معروف ترین غذاهای باکو

بهترین غذاهای باکو کدامند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۲ ۶ دقیقه

کلان شهر ساحلی باکو با حدود 3 میلیون نفر جمعیت بومی، شرقی ترین پایتخت قاره اروپاست. اگر روی نقشه به دنبال این شهر زیبا می گردید باید به همسایه شمالی روسیه دقت کنید. کشور زیبای آذربایجان که در شمال غربی نیز به گرجستان می‌ رسد، از غرب با ارمنستان همسایه است و از شرق با دریای خزر. این کشور از سمت جنوب نیز با ایران مرز مشترک دارد.

این موقعیت جغرافیایی خاص و ویژه، فرهنگی متنوع و ترکیب شده از انواع ذائقه های غذایی را در این کشور به وجود آورده است که وجه اشتراک بسیاری هم با غذاهای ایرانی دارد. استفاده از برنج و گوشت، از جمله این اشتراکات است که در اکثر غذاهای ایرانی و آذربایجانی یافت می شود. پایتخت این کشور تاریخی، شهر دیدنی باکو هم دارای غذاهای مخصوص به خود است. غذاهایی که در عین مغذی و مقوی بودنشان، چندان باب میل گیاهخواران نیستند. اگر می خواهید با ده مورد از بهترین غذاهای باکو آشنا شوید، با ما در پیله های عصر پرواز همراه باشید.

پلو آذری

پلو آذری یکی از خوش طعم ترین و محبوب ترین غذاهای باکو است که می توانید در سفر به باکو آن را امتحان کنید. طرز تهیه این غذای خوشمزه و محلی، بسیار ساده است. کافی است تا گوشت، پیاز، فلفل، سبزیجات و برنج را به همراه ادویه های مورد علاقه خود بپزید تا پلوی آذری را داشته باشید. البته، این ساده ترین و اصلی ترین فرمول تهیه این غذاست و بهتر است بدانید که در سرتاسر باکو، ده ها نوع پلو آذری با رسپی ها و چاشنی های مختلف طبخ می شود.

انواع میوه های خشک مثل آلو، زردآلو یا خرما جزو موادی است که مردم باکو به پلوی محلی خود اضافه می کنند. مانند ما ایرانی ها، آذربایجانی ها نیز عادت دارند تا برنج خود را مزین و معطر به زعفران کنند. پس زعفران هم پایه ثابت همه پلو های آذری است.

غذاهای باکو

دلمه آذری

دلمه اذری یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای باکو است. برای تهیه دلمه در باکو هم موادی مانند گوشت گوساله یا بره ی چرخ شده، برنج، رازیانه و نعناع بعد از آب پز یا سرخ شدن، در برگ مو، کلم، کاهو، بادمجان، گوجه و … قرار داده شده و پخته می شوند. این غذا در میان مسافران ایرانی باکو طرفداران بسیاری دارد.

قطاب

قطاب نام نوعی پنکیک محلی آذری است که از نظر غذایی، یک خوراکی بسیار چرب و سنگین به شمار می رود. قطاب از مقدار زیادی خمیر سنتی همراه با گوشت و سبزیجاتی مثل گشنیز و اسفناج و همینطور مقدار زیادی پنیر و کره تهیه می شود. سماق و رازیانه هم از جمله طعم دهنده هایی است که به عنوان چاشنی به این خوراکی مغذی اضافه می شود.

با تور اقسطی باکو الان سفر کنید و 10 ماه دیگر پرداخت کنید!

دوشبارا

دوشبارا یکی از محبوب ترین غذاهای باکو است که برای تهیه آن موادی مانند گوشت چرخ کرده و چاشنی ها و ادویه های مختلف را درون خمیری ترد و نازک قرار می دهند. این کوفته های خوشمزه را سپس در آبگوشت پخته و سرو می کنند. دوشبارا یکی از مغذی ترین و اصیل ترین غذاهای محلی کشور آذربایجان است که اگر میهمان شهر زیبا و رویایی باکو شدید نباید چشیدن طعم فوق العاده آن را از دست داد.

معروف ترین غذاهای باکو

لاوانگی

یکی دیگر از خوش طعم ترین غذاهای باکو لاوانگی می باشد. اگر مرغ یا بوقلمون را با موادی مثل سبزیجات، پیاز، کشمش، گردو و فندق خرد شده پر کنید و درون فر بگذارید، لاوانگی تهیه می شود. لاوانگی در باکو یک غذای خانوادگی است که در انواع و اقسام مختلف و در اکثر رستوران ها و کافه های این شهر سرو می شود.

کباب و شیشلیک

کباب نه فقط در ایران که در آذربایجان هم از پر طرفدار ترین غذاهای باکو است. در این کشور هم مانند بسیاری از دیگر مناطق جهان، انواع گوشت های قرمز و دریایی را به روش های گوناگون و همراه با چاشنی های مختلف و متنوع کباب و سرو می کنند. یکی از محبوب ترین کباب هایی که می توانید در شهر زیبای باکو امتحان کنید، شیشلیک نام دارد.

این غذا دارای اصالتی آذری است و از گوشت گوسفند یا بره تهیه می شود. البته ریشه این کلمه، به روسیه برمی گردد اما عنوان یک غذای کاملا آذری را یدک می کشد. کباب لیولیا نیز یکی دیگر از کباب های آذری است که در واقع همان کوبیده ما ایرانی ها با اندکی تفاوت است. آذری ها گوشت چرخ کرده را همراه با سبزیجات و ادویه های محلی کاملا مخلوط کرده و به شکل های مختلف کباب پز می کنند. بد نیست بدانید که کباب های آذری را نه فقط در رستوران های باکو که در هر کوچه و خیابانی در این شهر می توانید پیدا کنید.

در سفر به باکو چه پولی همراه خود ببریم؟ آشنای کامل با واحد پول آذربایجان

پیتی

پیتی نام یک سوپ محلی آذری است که ظاهر و مزه ای بسیار شبیه به آبگوشت ما ایرانی ها دارد. گوشت گوسفند یا بره، گوجه فرنگی، نخود و لوبیا و همینطور سیب زمینی های تکه تکه شده از جمله مواد تشکیل دهنده این سوپ هستند. پیتی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین غذاهای باکو است.

بهترین غذاهای باکو

باقلوا

نوبتی هم که باشد نوبت یکی از دسرهای معروف و خوش طعم آذربایجان است. دسری کاملا آشنا برای مسافران ایرانی باکو …. یعنی باقلوا
دسری بسیار پر طرفدار که علاوه بر ایران و آذربایجان در چندین کشور همسایه نیز به وفور یافت می شود؛ اما بد نیست بدانید که اصالت این شیرینی به آذری ها و مردم باکو برمی گردد. این دسر در واقع یک نوع شیرینی چند لایه است که از ترکیب خمیر و عسل (یا شکر فراوان) همراه با گردو یا فندق خرد شده و زعفران و ادویه های محلی تهیه می شود.

اگر مزه این دسر را چشیده باشید می دانید که باقلوا، یکی از شیرین ترین دسرهایی است که در سرتاسر جهان وجود دارد. پس اگر قند خون بالا یا رژیم غذایی خاصی دارید، در مصرف این شیرینی خوشمزه زیاده روی نکنید!

بالیق

بالیق یک غذای دریایی محلی آذری است که بسیار شبیه به ماهی شکم پر خودمان است. آذری ها برای تهیه این غذا، ماهی را به صورت کباب پز یا گریل شده طبخ و آن را همراه با سبزیجات محلی و رب انار سرو می کنند. بالیق یکی از پر طرفدارترین غذاهای باکو است.

در این مقاله به معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای باکو پرداختیم تا در سفر خود آن ها را امتحان کنید. جهت اطلاع از شرایط تور اقساطی باکو و رزرو آن با مشاوران ما در پیله های عصر پرواز در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

2 دیدگاه برای ”بهترین غذاهای باکو کدامند؟

  1. غذای باکو بنطر نمیاند ک خوشمزه باشه ولی تاحالا امتخانش نکرده ام از روی شکلش قضاوتش نمیکنم شاید خوشمزه باشع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.