غذای تایلندی

غذاهای تایلندی؛ طعم‌های بی‌انتها برای تنوع‌طلب‌ها

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

اگر شما عاشق تجربه‌ کردن هستید و ریسک چشیدن طعم‌های متفاوت را دارید، بهترین انتخاب برای شما غذای تایلندی است. باید در خیابان‌های تایلند راه بروی، بین شکل‌های مختلف و بو و طعم‌های گوناگون قدم بزنی و در بین این‌ دنیای گسترده گزینه‌های خود را در میان فرهنگ غذایی مردم تایلند انتخاب کنی!

برخی از گردشگران تور اقساطی تایلند برای سبک متفاوت سرو غذا، طعم‌های ناآشنا و شکل‌های عجیب و متفاوت غذا از چشیدن غذای تایلندی می‌ترسند وگاهی از آن امتناع می‌کنند، اما نمی‌شود، ریسک چشیدن طعم‌های مختلف غذای تایلندی را قبول نکرد و سفر خود را کامل دانست! قطعا بخش مهمی از گردش در تایلند غذای آن است.

کشور تایلند

جایگاه غذا در فرهنگ تایلند

در کشورهای آسیای شرقی، غذا مسئله‌ی بسیار مهمی است و هرچه اهمیت غذا در یک فرهنگ بیشتر باشد، انسان‌ها وقت بیشتری را برای ایجاد تنوع در طعم و انواع غذا ایجاد می‌‌کنند. تایلند از قاعده‌ی کشورهای آسیای شرقی مستثنا نیست و وقتی از غذای تایلندی صحبت می‌کنیم، با تنوع بسیار فراوانی در طعم و دسته‌بندی‌های مختلف غذا مواجهیم.

تایلندی‌ها، مردمان منظمی هستند که به جزئیات اهمیت بسیاری می‌دهند، میزان اهمیتی که این‌فرهنگ برای جزییات قائل است کاملا در نحوه‌ی پخت و ارائه‌ی غذا مشاهده خواهیدکرد. غذای خوب از نظر یک‌ تایلندی، غذایی است که ترکیبی از تنوع‌ طعم، تنوع‌ مواد غذایی مصرفی و بهترین نحوه‌ی ارائه باتوجه به ویژگی‌های فرهنگی باشد.

رایج‌ترین طعم‌ها در بین انواع غذای تایلندی

طعم در غذای تایلندی بسیار عنصر مهم و اساسی است. بعضی غذای تایلندی را با طعم تند و استفاده از فلفل می‌شناسند، اما درواقع تایلند کشور طعم‌های ترکیبی است. طعم‌های ترکیبی، در واقع ابداع و استفاده‌ی هم‌زمان از چندطعم در یک‌ غذا هست؛ به‌ طور مثال طعم شیرین و تند در یک وعده‌ی، طعم عجیبی که مورد پسند مردم تایلند به‌ حساب می‌آید.

همان‌طور که گفته‌شد، طعم‌های این‌نوع غذاها کاملا برای ما ناآشناست و بعضی از آن‌ها را تا به‌ حال نچشیده‌ایم، و انتخاب آن‌ها باعث یک‌ تجربه‌ی کاملا جدید برای ما می‌شود.

رایج‌ترین طعم‌ها در بین انواع غذای تایلندی

شکل ظاهری ‌غذای تایلندی چگونه است؟

اما فقط طعم نیست که باعث تمایز غذای تایلندی می‌شود، رنگ و شکل غذا هم عنصر مهمی است که باعث زیبایی بصری این‌نوع از غذاها می‌شود. درواقع تنوع رنگ هم به اندازه‌ی تنوع طعم در آن بسیار زیاد است.

بخش زیادی از این تنوع رنگ به‌خاطر انواع مختلف میوه و سبزیجاتی هست که در غذا مصرف می‌شود، تایلند کشور گرمسیری است و موادغذایی بسیار زود فاسد می‌شوند، به‌همین دلیل همیشه مواد ، به‌صورت تازه مورد استفاده قرارمی‌گیرد و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غذای تایلندی است.

معابد تایلند با ویژگی های خاص و معماری زیبا

نحوه‌ی ارائه‌ی غذا در تایلند به چه صورت است؟

غذای تایلندی معمولا به دوحالت، خیابانی و سروغذا پشت میز ارائه می‌شود. غذاخوردن در خیابان و درحین راه‌رفتن، درفرهنگ ما رایج نیست، اما در کشورهایی مثل تایلند این‌ یک‌فرهنگ رایج است و اتفاقا جزو جاذبه‌های دیدنی آن به‌حساب می‌آید. این‌تفریح، به قشرخاصی مرتبط نیست و افراد با هرسطح درآمدی، غذاخوردن در خیابان و غذاهای خیابانی را جزو آداب غذاخوردن خود می‌دانند.
برخی این‌سبک غذاخوردن را به‌عنوان یک‌ عنصرمهم گرشگری می‌دانند و معتقدند، تجربه‌ی این‌موضوع خود یک‌جاذبه‌ی گردشگری است.

غذاهای مورد علاقه تایلندی‌ها

هرکشوری موادغذایی منحصربه‌فرد خود را دارد، و معمولا بعضی از مواد به صورت اشتراکی در تعداد زیادی از غذاها استفاده می‌شوند.

تایلندی‌ها مثل مردم ایران علاقه‌ی بسیار زیادی به برنج دارند و دراکثر غذاها از آن استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشت که تایلند جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج در جهان نیز هست. معمولا برنج در این‌ کشور به دوصورت برنج سفید ( به‌صورت کته) و برنج چسبناک سرو می‌شود.

غذاهای مورد علاقه تایلندی‌ها

نحوه‌ی غذا خوردن تایلندی‌ها چگونه است؟

فرهنگ اصلی و سنتی تایلند، برپایه‌ی با دست خوردن غذا است. معمولا برای خوردن غذا از دست راست استفاده می‌شود(دربرخی کشورها غذاخوردن بادست چپ توهین به‌حساب می‌آید، این‌مورد به‌خصوص در کشورهای آسیایی و به‌طور ویژه درخاورمیانه، بیشتر رایج است).

اما مثل اکثر کشورهای آسیایی آداب غذاخوردن سنتی در تایلند تغییراتی پیداکرده، فرهنگ غرب استفاده از قاشق و چنگال و پشت میزنشستن را به اکثر این‌کشورها صادرکرده و امروزه عده‌ی زیادی از مردم تایلند این‌گونه غذا می‌خوردند. البته استفاده ازقاشق و چنگال دراین‌کشور، آداب غربی آن را ندارد و گاهی چنگال صرفا به‌عنوان وسیله‌ای، برای گذاشتن غذا روی قاشق مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

چاپستیک یا چوبک غذاخوری که در زبان ژاپنی به آن هاشی هم می‌گویند، از فرهنگ کشورهای همسایه‌ای مثل چین و ژاپن وارد این‌کشور شده و گاهی برای غذاهایی مثل نودل از آن استفاده می‌شود.

بازارهای روی آب تایلند، تجربه خریدی هیجان‌انگیز

غذاهای محبوب در تایلند

غذاهای تایلندی دربرابرغذاهایی که ما درفرهنگ ایرانی با آن‌ها مواجه می‌شویم، ترکیبات عجیبی از انواع موادغذایی هستند، اما برخی از دسته‌های غذایی با همان ترکیبات عجیب طعم‌ها و موادغذایی بیشتر از بقیه رواج دارند.

غذاهای دریایی درتایلند

تایلندی‌ها، به مصرف غذاهای دریایی علاقه‌ی زیادی دارندو از انواع ماهی گرفته تا صدف ، میگو و انواع مختلفی از موادغذایی دریایی را دروعده‌های مختلف مصرف می‌کنند. معمولا این‌نوع غذاها به همراه برنج سرو می‌شود.

میوه‌های تایلندی؛ میوه‌هایی جذاب تایلندی

تایلند یک‌کشور گرم استوایی است، و مثل باقی کشورهای استوایی از دامنه‌ی وسیعی از میوه‌ها برخورداراست. استفاده از میوه در انواع مختلف غذا و سالاد باتوجه به وفورآن، بسیار رایج است. اما مصرف تنهای آن هم بین مردم و هم درمیان گردشگران بسیارزیاد دیده‌می‌شود و برای مردم سایرکشورها این‌میزان تنوع بسیار جالب و دوست‌داشتنی است.

میوه‌های تایلندی؛ میوه‌هایی جذاب تایلندی

حشرات در غذاهای تایلندی

بعضی تایلند را کشور غذاهای عجیب و غریب می‌دانند، خوردن حشرات دربین کشورهای آسیای شرقی بسیاررایج است و معمولا مسافران به این‌کشورها هم برای تجربه این‌سبک از غذا ازآن‌ها استفاده می‌کنند.

انواع سوپ در تایلند؛ جزو همیشگی غذاهای تایلندی

سوپ‌های تایلندی از معروف‌ترین سوپ‌های دنیا است و تقریبا جزو جدانشدنی، سفره‌ی آن‌ها به‌حساب می‌آید. مثل سایر انواع غذا سوپ هم درتایلند از تنوع بسیاری برخورداراست ولی دراین میان استفاده از میوه و شیرنارگیل دوعنصر متداول دراغلب انواع این‌سوپ‌ها به‌حساب می‌آید.

معرفی جشنواره‌ها و فستیوال‌های تایلند؛ زمان و مکان برگزاری

سالادهای تایلندی؛ محبوبیت فراوان در این کشور

با توجه به استوایی بودن این‌کشور سبزیجات و میوه‌های متنوعی درآن دیده‌می‌شود و این باعث محبوبیت مصرف سالاد دراین‌کشوراست‌ چندسالی می‌شود که طرز تهیه‌ی سالادهای تایلندی دربین ایرانیان هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ است.

انواع نودل؛ جزئی از فرهنگ تایی

نودل غذایی مرتبط به آسیای شرقی است که مهاجران چینی آن را وارد فرهنگ تایلندی کردند اما بعد از چندسال تایلندی‌ها آن را بومی سازی کرده و انواع مخصوصی از نودل تایلندی را در دنیا ترویج دادند.

در نهایت غذاهای هرکشور هویت آن کشور است و آشنایی و چشیدن آن‌ها باعث آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور می‌گردد. بنابراین علاوه‌بر این‌که غذاهای تایلندی‌، خود دارای جهان گسترده‌ای است که شما را با جلوه‌های جدیدی از طعم‌ها آشنا می‌کند . قطعا باعث شناخت بهتر کشوری که به آن سفرکرده‌اید یا قصد آشنایی بافرهنگ آن دارید، نیز می‌شود.

انواع نودل؛ جزئی از فرهنگ تایی
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.