جشن آب تایلند

جشن آب تایلند

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

آشنایی با کشور تایلند، سرزمین لبخندها

کشور تایلند یکی از کشورهای آسیایی محبوب برای گردشگران تور اقساطی تایلند است. جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی گوناگون این کشور باعث شده تا سالیانه تعداد بسیار زیادی از توریست ها و گردشگران جهان به این کشور بروند. در میان ایرانیان نیز، تایلند از مقاصد محبوب گردشگری است. جاذبه های فرهنگی بخش بزرگی از جذابیت تایلند را به خود اختصاص داده اند. یکی از این جاذبه های مهم، جشن آب تایلند است؛ این جشن هم برای مردم بومی خود تایلند و هم برای توریست ها بسیار سرگرم کننده و جالب است.

یکی از اقداماتی که می تواند لذت حضور در تایلند و مسافرت به این کشور را چند برابر کند، آشنایی با فرهنگ و رسوم این کشور است. کشور تایلند تمدن با قدمتی دارد و مناطق تاریخی معابد متعددی در این کشور مشاهده می شوند. دین اکثریت مردم ساکن کشور تایلند، آیین بودایی است. رسم و رسوم و فرهنگ مردم تایلند نیز با تکیه بر آموزه های بودا شکل گرفته اند. یکی از جشن های مهم و سنتی در کشور تایلند، جشن آب است.

آشنایی با کشور تایلند
آشنایی با کشور تایلند

آشنایی با محبوب ترین جشن تایلند

جشن آب یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین جشن های تایلند است. این جشن هر ساله به مدت سه روز و معمولا بین 12 آوریل تا 15 آوریل در شهرهای بزرگ تایلند مانند پاتایا، بانکوک و پوکت برگزار می شود. نام اصلی این جشن در زبان تایلند، جشن سونگکران Songkran است. جشن سونگکرا جز جشن های مقدس تایلند است که امروزه جنبه تفریح و شادی آن بیشتر به چشم می آید.

سونگکران در زبان تایلندی به معنی «تغییر در مکان و حرکت کردن» است. دلیل نامگذاری جشن آب به سونگکران نیز این است که در زمانی که این جشن برگزار می شود (ماه آوریل) خورشید در منطقه البروج حرکت می کند و مکانش را تغییر می دهد. هم چنین در فرهنگ مردم تایلند، این بازه زمانی شروع فصل باران شناخته می شود و به همین دلیل، زمانی مناسب برای این است که با آب پاشیدن، خود را پاکیزه و منزه کنند.

فستیوال سونگکران، محبوب ترین جشن تایلند
فستیوال سونگکران، محبوب ترین جشن تایلند

اهمیت جشن آب

جشن آب در تایلند یک جشن مقدس است. بنابر اعتقاد مردم تایلند، آب وسیله ای برای پاکیزگی و دور کردن آلودگی ها از روح و جسم است. آب موجب می شود تا بداقبالی، بدشگونی و شوربختی ها از انسان ها دور شده و به جای آن ها خوش یمنی و خوش اقبالی نصیب مردم بشود. همزمانی این جشن با فصل شروع بارش های باران و بهار، بر عمق معنی نمادین آن افزوده است.

اهمیت دیگر جشن آب یا سونگکران در این است که برای جمع کردن اهالی خانواده ها در کنار یکدیگر یک مناسبت عالی به حساب می آید. روزهای جشن آب تایلند به عنوان روزهای پیوند مجدد اعضای خانواده با یکدیگر شناخته می شوند و این جشن موجب می شود تا دوباره افراد خانواده ها با یکدیگر ملاقات داشته باشند. در روزهایی که جشن آب برگزار می شود خانواده های تایلندی در کنار یکدیگر جمع شده و به راز و نیاز و انجام مناسک مذهبی آیین بودا می پردازند.

به این ترتیب بدشگونی و بداقبالی از تمام اعضای خانواده دور می شود و آن ها مشمول رحمت و خوش یمنی می شوند. یکی از اعمالی که در بین این مناسک انجام می پذیرد، ریختن آب آمیخته شده با «نام اپ تایی» (نوعی عطر) بر روی مجسمه های بودا است. این کار یک رسم مذهبی بوده و با هدف ادای احترام و تکریم جایگاه بودا انجام می شود.

اهمیت جشن آب تایلند

کارهایی که در فستیوال سونگکران باید انجام داد؟

یکی از اجزای مهم جشن آب تایلند یا همان فستیوال سونگکران، پاشیدن آب بر روی یکدیگر است. بدون پاشیدن آب، جشن به شکل کامل برگزار نشده است؛ زیرا همان طور که گفته شد، آب وسیله ای است برای پاکیزه سازی، تذهیب و نو ساختن خود.

به دلیل این تقدس آب و اهمیت آن برای پاکسازی و نوسازی خود، مردم بر روی یکدیگر آب می ریزند. بدین ترتیب مردم تایلند سعی می کنند برای یکدیگر خوشبختی و شادی به ارمغان آورده و بداقبالی و بدیمنی را از همدیگر دور کنند. هدف اصلی از پاشیدن آب در جشن آب تایلند، دور کردن بداقبالی ها و بدشگونی ها از یکدیگر است. با این حال امروزه این آب پاشیدن بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی برای مردم پیدا کرده است. مردم با استفاده از وسایل مختلفی مانند تفنگ های آب پاش، شلنگ، سطل و انواع ظروف روی یکدیگر آب می پاشند.

با خواندن مطلب “راهنمای سفر به تایلند” از نکات ضروری سفر به این کشور مطلع شوید.

زمان برگزاری جشن آب تایلند 

جشن آب تایلند یکی از چندین جشن و مراسمی است که در این کشور در زمان فرا رسیدن سال نو برگزار می گردد. این جشن ها برای مردم بومی تایلند و پیروان آیین بودایی تقدس و اهمیت زیادی دارند؛ اما به دلیل ماهیت شاد و زیبایی که این جشن ها و مراسم ها داشته اند، توجه توریست ها نیز به آن ها جلب شده است. تعداد بسیاری از توریست ها و گردشگران با هدف مشاهده و شرکت در جشن های سنتی مختلف تایلند، از جمله جشن آب، به این کشور آسیایی سفر می کنند.

جشن آب تایلند در همه شهرهای بزرگ این کشور برگزار می شود. مانند بانکوک که هر ساله تمهیدات گسترده ای برای جشن آب در نظر می گیرد. هم چنین در شهرهای پوکت و پاتایا نیز مراسم های جذاب و سرگرم کننده ای به مناسب جشن آب تایلند برگزار می شود. یکی از بهترین مناطق برای حضور و لذت بردن از جشن آب تایلند، ایالت چیانگ مای است. این ایالت در شمال تایلند واقع شده و بزرگترین جشن آب تایلند در آن برگزار می شود.

سال نو زمان برگزاری جشن آب تایلند
سال نو زمان برگزاری جشن آب تایلند

در ایالت چیانگ مای تایلند در روزهای جشن آب مجسمه های مقدس را از معابد بیرون آورده و جهت احترام، آن ها را معطر کرده و بر رویشان آب می پاشند. هم چنین شهر در طول این مدت آذین بسته و تزیین می شود. در این روزها که به جشن آب اختصاص پیدا کرده است مراکز و ادارات دولتی تعطیل می شوند تا افراد بیشتری بتوانند در کنار خانواده خود جشن بگیرند.

جشن آب تایلند در روزهای 13 تا 15 آوریل برگزار می شود. اگر قصد دارید تا در این جشن مقدس تایلندی ها که بسیار سرگرم کننده و جالب است شرکت نمایید، برنامه سفر خود را با این تاریخ هماهنگ کنید. در این بازه زمانی استقبال از تور تایلند نسبتا زیادتر است؛ زیرا هم آب و هوای خوبی بر تایلند حاکم است هم به مناسبت فرا رسیدن سال نو، جشن ها و مراسم های مختلفی برگزار می شوند.

با رزرو تور اقساطی بانکوک، سفری لاکچری با تفریحات مهیج را تجربه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.