کلیساهای مسکو

معروف ترین کلیساهای مسکو

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

معروف ترین کلیساهای مسکو آنقدر شهرت جهانی دارند که شما را برای بازدید از خود با تور اقساطی مسکو ترغیب کنند. کلیساهای ارتودوکسی و سبک های رنسانسیش که هر کدامشان تاریخ و داستانی کهن را به دوش خود حمل می کنند. رویداد های تاریخی که میتوانید هم چنان جریان داشتن آن ها در هوا و اتمسفرِ هر کلیسا را پس از گذشت قرن ها احساس کنید.

معماری های بی نقصِ کلیساهای مسکو که هر کدامشان بازمانده ای از اعصارِ دیر و دورِ تاریخ مسکو هستند و غالبا با وساطت و دخالتِ مسیحیان بناگذاری شده اند، به راحتی قدرتِ این را دارند که هر شخصی را تسخیر وارانه ساعت ها میخکوب خودشان کنند.

طرحِ غالبِ معروف ترین کلیساهای مسکو ، عموماً ویژگی های مشترکی دارند که میشود به عنوانِ امضایِ معماران روسی در نظرشان گرفت. ویژگی هایی نظیرِ گنبد های پیازی شکل و فانتزی ، موزائیک های رنگی و در هم آمیخته شده، نقاشی هایِ سقفی و دیواری بیشتر با مضمون اورتیک و انسان محوری که نشان دهنده تاثیر پذیری هنرمندان هر عصر از دوره رنسانس هستند. منصفانه نیست که به عنوانِ معروف ترین کلیساهای مسکو ، نام تعدادی از محبوب ترین و شناخته شده ترین های آن ها را از قلم بیندازیم:

کلیسای مسیح منجی

این کلیسا با اقتدار بلند قد ترین کلیسای ارتدوکس جهان است! در قلبش داستان‌های زیادی از تاریخِ عجایب روسیه و شکست ناپلئون جای داده . انگار که خط به خطِ تاریخِ پر حادثه روسیه را در این کلیسا با چشم ‌نوازترین رنگ‌ها و معماری‌ها می‌خوانیم و می‌آموزیم . این کلیسا که از نامش هم پیداست ، نماد امید مسکو است و نجات‌دهنده از ناامیدی‌ها… است. در نگاه اول، سنگ‌های مرمرین و گرانیتی به کار رفته در کلیسا و درخشش گوی‌های طلایی بر فراز آن ، شما را مسحور میکند . نمای خارجی کلیسا نمادی از مسیح و حواریون است .

کلیسای مسیح منجی
کلیسای مسیح منجی

کلیسای تثلیث

شاید در نگاه اول با شنیدن نام این کلیسا کمی بترسید . چرا که تثلیث در فیلم هایِ ژانر ماورایی ، نمادِ نجاتِ تسخیرِ شدگان از چنگالِ عنصرِ وحشت است . پدر ، پسر و روح القدس ، سه عنصرِ کلیدی و مثلث وار هستند که با نام تثلیث شناخته می شوند. این کلیسا یکی از مشهورترین کلیساهای مسکو و نمونه ای عالی از معماری باروک به شمار می رود که در سال ۱۶۳۰ ساخته شد.

سازنده ی این کلیسا شخصی به نام گریگوری نیکیتنیکوف بوده که از بازرگانان ثروتمندان آن دوره محسوب می شده است . در سال ۱۹۲۰ کلیسای تثلیث بسته شد و بعد ها فعالیت خود را به عنوان یک موزه ادامه داد . در سال ۱۹۹۱ تصمیم گرفته شد که این بنا به عنوان یک کلیسای ارتدکس کار خود را از سر بگیرد و به ذاتِ اصلی خود باز گردد .

خرید تور اقساطی سنت پترزبورگ با اقامت در بهترین هتل ها و پشتیبانی 24 ساعته

کلیسای سنت نیکولاس

در منطقه خامونیکی مسکو ، یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای مسکو به کلیسای سنت نیکولاس قرار دارد . این کلیسا از بناهای بسیار زیبا و رنگی شهر مسکو در روسیه است که نمای سفید ، سبز و نارنجی آن بسیار در چشم گردشگران خودنمایی می کند . کلیسای جذاب و دیدنی سنت نیکولاس دارای ۵ گنبد طلایی بر فراز خود است که همین بر زیبایی آن نیز افزوده است . قدمت این کلیسا به اواخر قرن ۱۷ میلادی برمی گردد و ژانرِ معماری آن باروک است .

کلیسای سنت نیکولاس
کلیسای سنت نیکولاس

کلیسای جامع سنت باسیل

قطعا بار ها تصویر این کلیسا با گنبد هایِ رنگین و پیازی شکلش را بر روی سوغاتی که برای شما از روسیه آورده اند یا در گزارش ها و فیلم های تلویزیون دیده اید . کلیسایی که یکی دیگر از نماد های روسیه محسوب میشود و حسابی شهرتِ جهانی . این کلیسا بخشی از مجموعه میراث جهانی کرملین – مسکو محسوب می شود و برای مردم کشور روسیه بسیار حائز اهمیت است.

امروزه این بنا در میان کلیساهای مسکو به عنوان یک موزه هم تغییر کاربری داده و در آن آثاری زیبایی به نمایش درآمده اند . اغلب ایرانی ها مسکو را با این عبادتگاه رنگارنگ می شناسند . کلیسای جامع سنت باسیل روزهای چهارشنبه به منظور نظافت تعطیل می باشد . همچنین توجه داشته باشید که برای خرید بلیط ، بلیط فروشی های این مجموعه ۴۵ دقیقه قبل از تعطیل شدن مجموعه فروش را متوقف می کنند .

کلیسای شفاعت

این کلیسا به دستور یکی از ثروتمندان روسیه در حومه شهر مسکو ساخته شده نیز کلیسای شفاعت نام دارد . به منظور ساخت کلیسای شفاعت از اصول معماری باروک استفاده شده و همین مساله بر اهمیت و زیبایی آن افزوده است . متاسفانه این کلیسا در جریان جنگ های متعددی که در این کشور رخ داده نیز دچار آسیب های مختلفی شده و بهتر است بگوییم که تا حد نابودی هم رفت . اما آنچه که امروزه از این کلیسای تاریخی باقی مانده حاصل دو سری مرمتی است که بر روی آن صورت گرفته است .

رزرو تور اقساطی روسیه به همراه کاملترین گشت ها و ترانسفر فرودگاهی

کلیسای جامع دورمیشن

یکی از قدیمی ترین و معروف ترین کلیساهای مسکو ، کلیسای جامع دورمیشن نیز نام دارد. عمده علت زیبایی این عبادتگاه مربوط به نمای جذاب و ۵ گنبد طلایی آن و همچنین معماری دلربایی است که درون این کلیسا به چشم می خورد . نقاشی های خیره کننده از حضرت مریم و بزرگان مذهبی در این کلیسا سبب شده تا علاقمندان بسیاری برای تماشای این تصاویر به سمت کلیسای جامع دورمیشن نیز بروند .

سال ساخت این کلیسا به ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۹ نیز باز می گردد ، برای ورود به این کلیسا و بازدید از آن باید به میدان کتدرال بروید. آنچه که لازم است درباره این مورد از کلیساهای مسکو بدانید این است که در میدان کتدرال مسکو سه کلیسای دیگر به نام های بشارت ، کلیسای جامع دورمیشن و کلیسای جامع آرچ انجل نیز قرار دارد که می توانید از هر سه بازدید کنید.

کلیسای جامع دور میشن

کلیسای عروج مسکو

در سال ۱۵۳۲ کلیسای عروج در شهر مسکو به دستور پرنس واسیلی سوم نیز ساخته شد . این کلیسا اولین نمونه ساختمان های چوبی با سقف خیمه ای در میان کلیساهای مسکو محسوب می شود که در زیرسازی آن از سنگ و آجر نیز استفاده است . معماری این کلیسا به قدری هوشمندانه و ارزشمند بوده که تحسین کارشناسان بین المللی را برانگیخته و نامش را به عنوان یک گنجینه با ارزش از معماری در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد .

اگر می خواهید به شهر زیبای مسکو سفر کنید و از دیدن کلیساهای مسکو لذت ببرید، اما نکات ضروری این سفر را نمی دانید مطلب “راهنمای سفر به مسکو” از دست ندهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.