برج ساعت ازمیر

برج ساعت ازمیر

۲۲ مهر ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

برج ساعت یکی از مهم ترین نمادهای شهر ازمیر است. این برج در نزدیک ساحل است و جاذبه های تاریخی دیگری مثل اسکله کناک و پارک کنت هم در همان نزدیکی هستند. اغلب گردشگران برج ساعت ازمیر را به خاطر معماری جالبی که دارد می شناسند. در این مطلب می خواهیم این برج تاریخی را به شما معرفی کنیم.

برج ساعت ازمیر دقیقاً کجاست؟

همان طور که می دانید ازمیر یکی از بزرگ ترین شهرهای ترکیه است. ازمیر در کنار دریای اژه است و شهری بندری حساب می شود. همچنین کارخانه ها و صنایع مختلفی در آنجا فعال هستند. همین ها باعث شده اند تا ازمیر به عنوان شهری صنعتی در دنیا شناخته شود. با این حال با جاذبه های تاریخی و طبیعیت متنوعی که دارد، گردشگران زیادی را جذب کرده است.

از آنجایی که ازمیر شهری ساحلی است می توانید انواع تفریحات و سرگرمی های آبی را در آنجا تجربه کنید. همچنین آب و هوای خیلی خوب این شهر طبیعت گردی را برای شما آسان تر کرده است. بد نیست بدانید که ازمیر در زبان ترکی به معنی زیبا است و منظره های شهر واقعاً بی نظیر هستند.

ازمیر به دلیل بندری بودن ارتباط بهتری با کشورهای همسایه دارد. به همین دلیل جشنواره های مختلفی در آنجا برگزار می شوند که اکثرشان تشکیل شده از هنرمندان ترکیه و کشورهای اروپایی هستند.
برای رسیدن به برج ساعت ازمیر باید به خیابان آتاتورک بروید. در جنوب آن خیابان، به میدان کوناک می رسید. مسیر را به سمت ضلع جنوبی میدان ادامه دهید و تا انتها بروید. از همان ابتدای خیابان می توانید برج ساعت را ببینید که مثل قلب شهر، محکم ایستاده است.

در نزدیکی برج ساعت چندین جای دیدنی دیگری هم پیدا می شود که همگی از جاذبه های ازمیر هستند. برخی از آن ها مثل مسجد کوناک یالی، بازار بزرگ شهر و ساختمان فرمانداری جزو بناهای تاریخی و فوق العاده جالب ترکیه به حساب می آیند. وقتی به دیدن برج ازمیر رفتید بد نیست سری هم به آن ها بزنید و چند ساعتی را با فرهنگ و تاریخ ترکیه بگذرانید.

برج ساعت ازمیر

تاریخچه برج ساعت ازمیر

بیش از صد سال از تاریخ ساخته شدن برج ساعت می گذرد. این برج به دستور فرماندار شهر ازمیر در سال ۱۸۹۵ میلادی ساخته شد. در آن زمان ازمیر زیاد جای مورد توجهی نبود و ساختمان های مهم زیادی نداشت. به طور کلی شهر هنوز به اندازه کافی گسترش نیافته بود. بنابراین فرماندار می خواست تا مجسمه ای را در این شهر بسازد تا به نوعی نماد تبدیل شود. برای این که ازمیر بهتر در ذهن گردشگران بماند و همیشه نشانی برای یادآوری آن داشته باشند، تصمیم برآن شد تا برج ساعت را بسازند.
این بنا توسط مهندس های آلمانی در طی پنج سال ساخته شد. با این حال معماری و تزئینات برج کاملاً برگرفته از معماری سنتی عثمانی است.

نکته جالب درباره برج ازمیر مربوط به زمانی می شود که ساعت از کار افتاد. در واقع در سال ۱۹۷۴ در ازمیر ترکیه زلزله نسبتاً شدیدی اتفاق افتاد. به خاطر این زلزله و تکان هایی که بنای برج خورده بود، یکی از عقربه های ساعت دچار مشکل شد. یعنی تا چندین ماه برج ساعت ازمیر روی زمان وقوع زلزله ایستاده بود و عقربه هایش حرکت نمی کردند. با این حال بعد از مدتی آن را تعمیر کردند و دوباره به کارش ادامه دارد.

با تور اقساطی ازمیر الان سفر کنید و 10 ماه دیگر پرداخت کنید !

چرا باید از برج ساعت بازدید کنیم؟

در کنار این برج چهار فواره قرار دارند که جلوه خاصی به برج بخشیده اند. شب ها که چراغ های برج روشن می شوند تمام میدان زندگی جدیدی می گیرد.
معماری این برج در نوع خودش تازه و ترکیبی از سنت و مدرنیته است. یعنی معماران آلمانی پس از چندین سال تحقیق توانستند به ایده خوبی برای ساختمان برج برسند. آن ها طرح برج ساعت ازمیر را بیش تر بر اساس معماری قدیم ترکیه الهام گرفتند. اما برخی از جزئیات آن را از مناره های موجود در کشورهای آفریقایی برداشتند و به طرح اولیه اضافه کردند.
وقتی نور چراغ ها روی بنای برج ساعت ازمیر را روشن می کنند می توانید خیلی خوب جزئیات آجرها و مصالح ساختمان را ببینید.

برج ساعت ازمیر جای خوبی برای داشتن یک پیاده روی آرام در بعد از ظهری خلوت است. از آنجایی که در اطراف این برج ساختمان های دولتی قرار دارند، بعد از ظهرهای آرامی را در آنجا خواهید داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم وقتی به ازمیر رفتید به طور حتم یک شب را به بازدید از برج ساعت اختصاص دهید و از این جاذبه مهم شهر دیدن کنید.

برج ساعت ازمیر

چطور به برج ساعت ازمیر برویم؟

برای رفتن به برج ساعت ازمیر چند راه دارید. یکی این که با تاکسی به آنجا بروید. اما توجه داشته باشید که هزینه تاکسی ممکن است کمی بالا باشد. بنابراین بهتر است برای کم کردن خرج و مخارج سفر بهتر است از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنید.

خوشبختانه برج ساعت در یکی از مهم ترین خیابان های شهر ازمیر ترکیه قرار دارد. بنابراین با مترو و اتوبوس دسترسی خیلی خوبی دارید و می توانید در زمان کوتاهی از هرجای شهر به آنجا برسید. هزینه بلیط مترو در ترکیه زیاد گران نیست و برای رفت و آمدهای داخل شهری واقعاً مناسب است.

قبل از سفر با بهترین زمان سفر به ازمیر آشنا شوید !

چه وقتی از برج ساعت ازمیر دیدن کنیم؟

برج ساعت در میدان شهر قرار دارد و مثل موزه ها نیست که ساعت خاصی برای بازدید داشته باشد. بنابراین هروقت که دلتان بخواهد می توانید به آنجا بروید و به تماشای این بنای فوق العاده جذاب بنشینید.

همچنین در اطراف برج رستوران ها و کافه های خیلی خوبی پیدا می کنید که بد نیست بعد از دیدن برج به یکی از آن ها بروید و غذای خوبی سفارش دهید. چون خیلی حیف است به ازمیر بروید و غذاهای سنتی شهر را امتحان نکنید.

برج ساعت ازمیر
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.