بناهای تاریخی استانبول

بناهای تاریخی استانبول

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ۳ دقیقه

استانبول در زمان های قدیم خاستگاه امپراتوری روم شرقی و بعد از آن امپراتوری عثمانی بوده، به همین دلیل سبب شده تا بناها و آثار تاریخی زیادی را بتوانیم در جای‌جای این شهر ببینیم. این شهر مقصد گردشگران تور اقساطی استانبول با هدف های مختلف مانند تفریح، خرید و بازدید از بناهای تاریخی استانبول بوده است؛ اگر قصد سفر به این شهر را دارید و به تاریخ، فرهنگ و معماری علاقه مند هستید، از بناهایی که نام خواهیم برد حتما دیدن کنید.

ایاصوفیه

ایاصوفیه بدون شک یکی از شگفت انگیز ترین بناهای تاریخی استانبول است؛ این بنا در گذشته یک کلیسا بوده که بعد ها به مسجد و اکنون نیز به یک موزه و جاذبه گردشگری بی نظیر تبدیل شده. گنبد عظیم و پر از شکوه و جلال این بنا، شاهکار معماری امپراتوری بیزانس روم بوده است؛ از زمان ساخت این بنا در سال 537 تا نزدیک به 1000 سال و از سال 1453 این بنا یک کلیسای ارتدوکس و محل تاج گذاری پادشاهان روم شرقی بوده و به یک مسجد تبدیل شد و تا 500 سال بعد (1935) به عنوان مسجد کاربرد داشت.

در این سال به دستور اولین رئیس جمهور ترکیه، کمال آتاتورک به عنوان موزه و جاذبه گردشگری دوباره افتتاح شد. ایاصوفیه بعد از کاخ توپکاپی، پربازدید ترین بنای ترکیه است که سالانه بیش از سه میلیون نفر از آن دیدن می کنند.

ایاصوفیه

کاخ توپکاپی

یکی دیگر از با شکوه ترین بناهای تاریخی استانبول کاخ توپکاپی است که یونسکو آن را از بهترین نمونه های معماری دوران عثمانی می دانند؛ بسیاری از فیلم ها و سریال های تاریخی در این کاخ فیلمبرداری شده است. مجموعه کاخ توپکاپی در بالای تپه ای قرار گرفته و مشرف به شاخ طلایی و دریای مرمره است. به مدت 400 سال اقامتگاه اصلی سلطان های عثمانی و بعد هم محل برگزاری مراسم، جشن ها و مناسبت های سلطنتی بوده است.

قلعه روملی حصار

روملی حصار قلعه ای بزرگ و بسیار گسترده با دیوار ها، برج و باروها و باغ اطرافش بسیار خود نمایی می کند. در بخش اروپایی استانبول و در کم عرض ترین بخش تنگه بسفر قرار دارد؛ در سال 1452 به دستور سلطان محمد دوم و فقط در عرض 4 ماه ساخته شد تا در برابر حمله نهایی به قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس روم از شهر محافظت کند. با اینکه بخش زیادی از سازه های داخلی قلعه پس از زلزله از بین رفته، باز هم امروزه درب های این قلعه به روی همگان باز است؛ گاهی کنسرت ها، اجراها و برنامه های مختلفی در آمفی تئاتر آن برگزار می شود.

جهت اطلاع از شرایط رزرو تور اقساطی کوش آداسی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آب انبار باسیلیکا سیسترن

در کنار ایاصوفیه یکی دیگر از بناهای تاریخی استانبول قرار دارد که متاسفانه بسیاری از گردشگران از آن غافل می شوند؛ این آب انبار در فاصله 150 کیلومتری غرب ایاصوفیه، شاهکاری از معماری دوران حکومت امپراتور ژوستینین یکم است. این آب انبار زیر زمینی، در واقع در طول قرن 6 به عنوان تصفیه خانه قصر بزرگ قسطنطنیه بود و در زمان خود بزرگ ترین آب انبار در میان استانبول به حساب می آمد و بعد ها به عنوان ذخیره آب مورد نیاز کاخ توپکاپی قرار گرفت. این بنا مساحتی بیش از 10 هزارمتر مربع دارد و هر یک از ستون‌های آن از یک نقطه از قلمروی کنستانتین آورده شده است.

آب انبار باسیلیکا سیسترن

مسجد سلطان احمد

این مسجد، به مسجد آبی هم شهرت دارد و در فاصله سال های 1609 تا 1616 به دستور سلطان احمد ساخته شد تا نشان دهنده عظمت و شکوه امپراتوری عثمانی باشد. این مسجد یکی از معروف ترین بناهای تاریخی استانبول است و با 6 مناره و گنبد های کوچک و بزرگی که دارد یکی از شناخته شده ترین بناها در شهر است. داخل این مسجد با ده‌ها هزار کاشی ایزنیک آبی پوشیده شده به همین دلیل لقب مسجد آبی را به آن داده اند.

پیله های عصر پرواز معتبرترین سامانه رزرواسیون تور اقساطی آنتالیا

کلیسای چورا

کلیسای سابق بیزانس روم که کلیسا ی نجات دهنده مقدس هم بوده، به چورا معروف است و از لحاظ زیادی خواهر کوچک تر ایاصوفیه شناخته می شود؛ چون این کلیسا هم در قرن 16 به مسجد عثمانی تبدیل شد و بعدها پس از بازسازی به عنوان موزه افتتاح شد. این کلیسا با وجود کوچکی و وسعت کمی که دارد فوق العاده زیبا و شگفت انگیز است؛ کلیسای چورا در منطقه اردینکاپی، درست بیرون دیوارها و حصارهای قدیمی شهر قرار دارد و فضای داخلی آن با کاشی کاری های بی نظیر قرون وسطایی تزیین شده است.

کلیسای چورا

برج گالاتا

برج مشهور گالاتا که از نقاط مختلف شهر به ویژه در بخش اروپایی می توان آن را دید؛ این برج به عنوان بخشی از طرح گسترش مستعمرات ژنوایی در سال 1348 ساخته شد و با ظاهر قیفی شکل به نما و سنبل استانبول تبدیل شد. این برج که قبلا ChristeaTurris نامیده می شد، بر بالای منطقه کاراکوی و دقیقا در شمال شاخ طلایی قرار گرفته و تا مدت ها بلندترین و مرتفع ترین بنا در شهر به حساب می آمد.

از بالای این برج می توانید به تمام شهر استانبول احاطه داشته باشید که نمایی فوق العاده زیبا و تماشایی خواهد بود؛ از آنجایی که برج گالاتا از معروف ترین بناهای تاریخی استانبول است، شاید مجبور باشید کمی در صف منتظر بمانید تا نوبت شما شود.

بازار بزرگ استانبول

یکی دیگر از بناهای تاریخی استانبول بازار بزرگ، یا گرند بازار است و از محبوب ترین بناهای دیدنی استانبول برای خانم ها است. به دلیل سرپوشیده بودن این بازار در زبان ترکی به آن کاپالی چارشی می گویند؛ این بازار بزرگ به دستور سلطان محمد و در قرن 15 میلادی ساخته شده است. به علت وسعت بازار قبل از رفتن، لیستی از چیزهایی که می خواهید را تهیه کنید؛ چون اگر حرفه ای نباشید دچار خستگی و سردرگمی می شوید.

در این بازار ها تا می توانید چانه بزنید، چون فروشندگان آنجا به چانه زدن مشتریان خود عادت دارند؛ پس قیمت‌های اولیه آن ها بالاتر است و در بعضی موارد قیمت اجناس را تا 50 درصد هم می توانید کاهش دهید.

بازار بزرگ استانبول

میدان هیپودروم یا میدان اسب دوانی استانبول

از دیگر بناهای تاریخی استانبول وجود این میدان است که در زمان امپراتوری روم به وجود آمده و بزرگ ترین میدان اسب سواری دنیا است. این میدان در منطقه سلطان احمد از قدیمی ترین مناطق استانبول قرار دارد. درگذشته مسابقاتی مانند اسب سواری و ارابه رانی برگزار می شده که پرطرفدار ترین مسابقات ورزشی در یونان قدیم بوده و همچنین مراسم هایی مانند رژه و تاج گذاری هم در آنجا بوده است.

اگر شما هم قصد دارید از این شهر زیبای ترکیه دیدن نمایید، خواندن مطلب “راهنمای سفر به استانبول” را فراموش نکنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.