درباره تفاوت ویزا و پاسپورت

تفاوت ویزا و پاسپورت

۲۷ دی ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

آنچه که لازم است قبل از خروج از کشور در مورد تفاوت ویزا و پاسپورت بدانید

برای سفر به خارج کشور دو سند پاسپورت و ویزا نیاز است. در مورد تفاوت ویزا و پاسپورت به صورت دقیق ممکن است همه به خوبی اطلاع نداشته باشند. این نداشتن اطلاعات کافی گاهی باعث به وجود آمدن دردسرهایی برای فرد میشود. این مطلب میتواند در رسیدن به پاسخ سوالاتی چون تفاوت مدت زمان اعتبار، نحوه تمدید، چگونگی صدور، شکل و شمایل و انواع پاسپورت و ویزا به شما کمک کند. با ما در پیله های عصر پرواز همراه شوید.

پاسپورت چه نوع سندی است؟

پاسپورت سندی رسمی و معتبر است که توسط دولت محل تولد فرد برای وی صادر میشود و برای خروج از کشور، فرد به آن نیاز دارد. این سند نشان دهنده این است که فرد تابعیت چه کشوری را دارد و در واقع شامل اطلاعات هویتی فرد است. از مهمترین ویژگیهای پاسپورت رنگ و رتبه آن است.

در گذرنامه یک سری اطلاعات شخصی فرد مانند نام نام خانوادگی، جنسیت، محل تولد، تاریخ تولد، عکس فرد و ملیت وجود دارد. همچنین اعددی در سمت چپ گذرنامه ثبت شدهاند که کد مشخصه کشور و شماره گذرنامه هستند.

تفاوت ویزا و پاسپورت چیست؟

ویزا چیست؟

ویزا سندی است که ممکن است به صورت یک مهر، کاغذی یا الکترونیکی باشد و درون گذرنامه شخص توسط نماینده قانونی دولت کشور مقصد برای شهروندان سایر کشورها وارد می شود. این ویزا به منزله اجازه ورود فرد به آن کشور است. در ویزا مدت زمان اقامت، هدف فرد از سفر به آنجا (تحصیلی، توریستی و کاری)، زمان ورود و مدت زمان مجاز اقامت مشخص میشود. نوع ویزا در کشورها با توجه به قوانین متفاوت است، به طوری که برای ورود به بعضی کشورها ممکن است حتی نیاز به ویزا نداشته باشید.

یکی از اصلی ترین تفاوت های ویزا و پاسپورت در نوع و شکل و شمایل آنها است. به طوری که پاسپورت به صورت دفترچهای شامل اطلاعات هویتی فرد و صفحات دیگر برای درجه مستندات است که توسط کشور خود فرد صادر میشود. در صورتی که ویزا سندی است مهری، کاغذی، تمبری یا الکترونیکی که توسط کشور مقصد درون گذرنامه وارد می شود و در این صورت فرد اجازه ورود به کشور دیگر را پیدا میکند.

تفاوت ویزا و پاسپورت در مدت زمان اعتبار

مدت زمان اعتبار هر یک از این دو سند از مهم ترین تفاوت های آنها است. مدت زمانی که پاسپورت ها اعتبار دارند مدت زمان ۵ ساله ثابتی است که در همه شرایط همین مدت زمان است، اما برای ویزاها مدت زمان اعتبار بسته به شرایط متغیر است. از اصلی ترین دلایل متغیر بودن آن هدف شما از سفر به کشور مقصد است که تعیین میکند ویزایتان چه مدت اعتبار داشته باشد.

تفاوت ویزا و پاسپورت در مدت زمان اعتبار

تفاوت ویزا و پاسپورت در چگونگی صدور

تفاوت ویزا و پاسپورت در مراحل صدور نیز از تفاوتهای این دو است که هر کشور در این خصوص قوانین و مقررات خاص خود را دارد که توسط وزارت خارجه کشور مشخص شده و در سایت قرار داده می شود. برای صدور پاسپورت در ایران لازم است که به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس ۱۱۰ مراجعه شود) و با ارائه مدارکی همچون تهیه و تکمیل فرم درخواست، اصل شناسنامه یا کارت ملی، عکس بیومتریک و پرداخت هزینه، فرد میتواند اقدام به دریافت گذرنامه کند. حدود ۴۵ روز زمان میبرد تا گذرنامه فرد صادر و از طریق پست برایش ارسال شود.

اما برای ویزا قضیه کمی فرق می کند و این تفاوت بستگی به کشوری که قصد ورود به آن را دارید، خواهد داشت. برای دریافت ویزای برخی کشورها باید از طریق سفارت و کنسولگری اقدام کرد، برخی از طریق سایت و در برخی دیگر صدور ویزا در همان لحظه در فرودگاه صورت میگیرد. بسته به نوع ویزا مدارک مورد نیاز متفاوت است، اما به طور کلی به یک پاسپورت معتبر، برنامه سفر مشخص و پرداخت هزینه ویزا نیاز است.

سفری رویایی و به یاد ماندنی با تور اقساطی پیله های عصر پرواز بدون پیش پرداخت

تفاوت ویزا و پاسپورت در نحوه تمدید آن ها در کشور مقصد

در نحوه تمدید پاسپورت و ویزا نیز تفاوتهایی وجود دارد. اگر در زمان اقامت در کشوری دیگر اعتبار پاسپورتتان به اتمام رسید، نیاز به نگرانی نیست چون میتوانید مدت زمان اعتبار آن را با مراجعه به کنسولگری کشور خودتان در آن کشور تمدید کنید. اما برای ویزا قوانین سختگیرانه تری وجود دارد و تمدید آن بسیار آسان نیست.

گاهی اوقات راضی کردن مامورین پلیس و مرزبانان برای تمدید مدت اعتبار ویزا سخت می شود، در حالی که در برخی کشورها چنین اقدامات سختگیرانهای وجود ندارد و به راحتی در همان کشور مقصد می توان ویزای خود را تمدید کرد. در صورتی که مدت زمان اعتبار به پایان برسد اما شما از کشور خارج نشده باشید مشمول پرداخت جریمه می شوید و حتی گاهی اوقات ممکن است برای مدتی ویزای آن کشور برای شما صادر نشود و اجازه ورود به آنجا را نتوانید بگیرید.

تفاوت ویزا و پاسپورت در تمدید آن ها

تفاوت ویزا و پاسپورت در انواع آن ها

تفاوت ویزا و پاسپورت میتواند در انواع آنها نیز باشد. پاسپورت دارای انواعی چون پاسپورت معمولی، مناسب برای شهروندان عادی که غالبا توریستی است، پاسپورت رسمی برای کارمندان دولتی به منظور سفرهای کاری، پاسپورت دیپلماتیک برای سفرهای کاری کارمندان سفارتخانه ها و دیپلمات ها، پاسپورت موقت برای موقعیت های اضطراری در صورت گم شدن پاسپورت در کشور مقصد و … می شود.

ویزا نیز انواع مختلفی چون ویزای توریستی، به منظور بازدید جاذبه های گردشگری یک کشور، ویزای ترانزیت به مدت ۵ روز و تنها راهی برای رسیدن به کشور ثالث، ویزای کاری برای بازرگانانی که قصد تجارت دارند، ویزای کاری موقت برای کارمندانی که قرار است به طور موقت در خارج از کشور کار کنند و … می شود.
برای جمع بندی میتوان تفاوت ویزا و پاسپورت را در این چند مورد خلاصه کرد:

  1. پاسپورت یک سند رسمی برای سفر است که حاوی اطلاعات هویتی فرد است در صورتی که ویزا یک اجازه رسمی برای اقامت در یک کشور در مدت زمانی معین است.
  2. پاسپورت هویت شما را در هنگام سفر به کشورهای دیگر مشخص و تایید میکند در حالیکه ویزا نشان میدهد که شما اجازه اقامت در آن کشور برای مدتی معین را دارید.
  3. پاسپورت به صورت یک دفترچه کوچک با چند صفحه خالی برای ثبت مستندات است در حالیکه ویزا یک سند جداگانه نیست بلکه مهری است که بر روی گذرنامه زده میشود.
  4. پاسپورت انواع مختلفی چون گذرنامه معمولی، رسمی، دیپلماتیک، موقت و خانوادگی دارد در حالیکه ویزا انواع مختلفی چون ویزای توریستی، ترانزیت، تجاری، تحصیلی، کارگری و پزشکی را شامل میشود.
  5. پاسپورت توسط دولت برای شهروند خود صادر می شود در حالیکه ویزا توسط دولت کشور مقصد برای بازدیدکننده صادر می شود.
  6. درخواست برای گرفتن گذرنامه روند پیچیدهای ندارد در حالیکه ممکن است روند گرفتن ویزا کمی پیچیده بوده و دردسر داشته باشد.
  7. پاسپورت دارای عکس و جزئیاتی مانند نام، سن، جنسیت، ملیت، تاریخ تولد، محل تولد، تاریخ انقضا و… است، در صورتی که ویزا حاوی اطلاعاتی چون مدت اقامت، هدف از بازدید، تاریخ انقضا و تعداد بازدیدهای مجاز و… می شود.
تفاوت ویزا و پاسپورت در انواع آن ها
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.