فستیوال‌های تایلند

فستیوال‌های تایلند

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

اکثر فستیوال‌های تایلند و جاذبه‌های آئینی کشور تایلند، بر پایه‌ی مذهب آن بنا شده است. بودا مذهب بسیار شادی است که به گرد همایی‌های دسته‌ جمعی بسیار اهمیت می‌دهد، به‌ همین‌ علت جشنواره‌های مذهبی که موسیقی، رقص سنتی، غذا و شادمانی‌ های دسته‌ جمعی جزو عناصر جدا نشدنی آن‌ها به‌ حساب می‌ آید، در آن بسیار دیده‌ می‌ شود و سالانه گردشگران زیادی با تور اقساطی تایلند از این فستیوال ها دیدن می کنند.

شادی دسته‌جمعی، موجب انتشار حس خوشایندی و شریک شدن در احساسات دیگران دارد و عواطف مطلوب شما را چندین‌ برابر می‌کند. تجربه‌ی این‌ احساسات دوست‌داشتنی در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا طرفداران زیادی دارد. این‌فستیوال‌ها تعداد بسیار زیادی دارد، که برخی از آن‌ها از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار است، در ادامه محبوب‌ترین فستیوال‌های تایلند را با یکدیگر بررسی خواهیم‌کرد.

جشن آب تایلند یا فستیوال آب سونگران؛ جشنواره سال نو 

آب نماد پاکی و حیات است، در تایلند با آغاز فصل بارندگی جشنی تحت عنوان جشن آب برگزار می‌کنند و مردم به خیابان‌ها می‌آیند و بر روی یکدیگر آب می‌پاشند، که برای آن‌ها به معنی شکرگزاری آغاز فصل بارندگی و نمادی برای تطهیر روح است.

در این بین، در کنار مردمی که از انواع وسایل برای آب‌ ریختن روی یکدیگر استفاده می‌کنند، فیل‌های عظیم الجثه‌ای هم قرار دارند که گاهی رنگ‌آمیزی هم می‌شوند و بر روی عموم مردم آب می‌پاشند. این فستیوال‌های تایلند، یک جشن مذهبی به شدت مهیج است که در تمامی شهرهای تایلند برگزار می‌گردد اما در بانکوک که پایتخت این ‌کشور محسوب می‌شود، وسعت و شکوه آن بیشتر است. مدت زمان ااین فستیوال‌های تایلند سه روز بوده و از 13 تا 15 آوریل برگزارمی‌شود.

جشن آب تایلند

فستیوال راکت یا پرتاب راکت در تایلند

همان‌ طور که اشاره‌ شد، در تایلند باران و میزان بارندگی اهمیت بسیار زیادی دارد. این‌ کشور که یک ‌منطقه‌ی استوایی است، هنوز هم بخش زیادی از اقتصادش برپایه‌ی محصولات کشاورزی می‌چرخد. بنابراین با آغاز فصل کاشت برنج، جشنی تحت‌ عنوان پرتاب موشک برگزار می‌کنند، تا به پروردگار آسمان یادآوری کنند، که زمان بارش باران است. این‌ فستیوال‌های تایلند، ریشه در مذهب بودایی داشته و بیشتر در استان ایسان کشور تایلند برگزارمی‌شود، به همین‌ دلیل در زمان برپایی آن عده‌ی زیادی از گردشگران به این‌ استان سفر می‌کنند.

با رزرو تور اقساطی پوکت از سفر به سرزمین آرزوهای تایلند لذت ببرید.

جشنواره موسیقی واندرفروت پاتایا 

این‌ جشنواره تایلند که به اسم جشنواره‌ی موسیقی شناخته‌ می‌شود، جاذبه‌های مختلفی دارد. در این‌ فستیوال بخش اصلی مرتبط با موسیقی است، که به موسیقی خود تایلند و آسیای شرقی در کنار موسیقی سایرکشورها مثل کشورهای غربی اختصاص می‌یابد و طرفداران بسیاری را از سرتاسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

اما در کنار موسیقی، بهترین‌ آشپزهای تایلندی را هم در این‌ فستیوال می‌توان دید و به اندازه‌ی یک‌ فستیوال غذا جاذبه‌های خوردنی به همراه دارد. بخش دیگر جذاب این فستیوال‌های تایلند، برگزاری گروهی رقص، یوگا، مدیتیشن و… است که طرفداران بسیاری دارد. به یاد داشته‌ باشید که این‌فستیوال در ماه دسامبر و در نزدیکی پاتایا برگزار می‌گردد.

جشنواره موسیقی واندرفروت پاتایا 

فستیوال ارواح گرسنه تایلند؛ فستیوال پورتور

اگر می‌خواهید در خیابانی راه بروید، که مردم با ماسک و لباس ارواح در حال حرکت هستند، این فستیوال‌های تایلند را از دست ندهید! این فستیوال هم مثل جشنواره‌های قبلی، ریشه در عقاید بودایی دارد و به افسانه‌ای از بودا برمی‌گردد، مردم معتقداند که درماه برگزاری این‌فستیوال درهای جهنم به مدت یک‌ماه برمردگان بسته‌است.

در این‌ جشنواره هم مثل موارد مشابه‌اش که ریشه‌ی مذهبی دارند، معابد مکان اصلی برگزاری است و مردم هدایا و گل‌های خود را تقدیم معبد می‌کنند.
عناصر اساسی فستیوال ارواح، دردرجه‌ی اول افرادی است که لباس ارواح پوشیده‌اند، درکنار آن، غذا جزو جدانشدنی فرهنگ تایلند است، به‌ ویژه کیک‌های طرح لاک‌ پشت قرمز که در کنار غذاهای محلی در همه‌جا برای فروش دیده‌ می‌شود. اما اجرای زنده‌ی موسیقی ، نمایش‌های موزون ، شعبده‌بازی و…. هم در این‌ بین به‌ وفور دیده‌ می‌شود.

آیا می‌دانید بدون ضامن و بدون پیش پرداخت می‌توانید تور اقساطی بانکوک را رزرو کنید؟

مسابقات بوفالو سواری از جذاب ترین فستیوال‌های تایلند 

این‌ مسابقه مربوط به منطقه‌ای به نام چنوبری است، که کشاورزان بوفالوهایی که با آن‎ها محصولات خود را حمل می کردند را سوار شده و به مسابقه با یکدیگر می‌پردازند، امروزه این‌ مورد از فستیوال‌های تایلند به مدت دو هفته در همان منطقه‌ی چنوبری برگزار می‌شود. معمولا این‌ مسابقات در اواخر اکتبر برگزار می‌شود، اما تاریخ آن بعضی‌ اوقات متغیر است.

مسابقات بوفالو سواری در تایلند

جشن بالون آرزوهای تایلند یا فستیوال لانترن

این‌ جشن ریشه در فرهنگ چین دارد اما در بین تایلندی‌ها هم رایج است، این‌ فستیوال‌های تایلند در ماه نوامبر برگزار می‌گردد. باید توجه داشت که نوع آب‌وهوای این مناطق برای برگزاری این‌ نوع مراسم، مناسب است و اگر در کشوری مثل ایران برگزار گردد، صدمات جبران‌ ناپذیری را ایجاد می‌کند. در ضمن طی این‌ جشنواره قایق‌های کاغذی هم به آب انداخته ‌می‌شود و در کنار جشن بالون‌ها گاهی مراسم آتش‌بازی هم وجود دارد.

جشنواره گل چیانگ مای تایلند

اگر به گل و گیاه علاقه دارید، به شما مژده می‌دهیم که این‌ بهترین فستیوال برای شما است. در این‌ جشنواره، گل‌های رنگارنگ تایلند که به‌ خاطر شرایط آب‌ و هوایی از تنوع خوبی هم برخوردارند، تزئین شده و به شکل‌های مختلف که بیشتر شبیه انسان و حیوان هستند، گردانده می‌شوند. در این‌ میان موسیقی، رقص محلی و غذا مثل سایر موارد، جزو جدا نشدنی جشنواره بوده و تاریخ برگزاری آن هرسال در ماه فوریه است.

جشنواره گل چیانگ مای تایلند

فستیوال روز مادر در تایلند

در تایلند سالگرد تولد ملکه، به‌ عنوان روز مادر در نظر گرفته شده‌ است و مثل سایر مراسم‌های مهم برای آن فستیوال باشکوهی برگزار می‌گردد. تولد ملکه در 12 اوت بوده و او را مادر ملت خطاب می‌کنند. در این‌ روز یک تعطیلی سالانه در سرتاسر کشور برپا می‌شود.

فستیوال گیاه خواری تایلند

برخلاف سایر فستیوال‌های تایلند، این جشنواره با میزان خشونت بالاتری همراه است و اگر با این‌ مسئله میانه‌ی جالبی ندارید، از آن صرف نظرکنید.
اما روند برگزاری و ریشه‌ی آن از نظر فرهنگ‌ شناسی بسیار جالب و قابل تامل است. این‌ مراسم، مشابه اغلب مراسم‌های این‌ کشور دارای ریشه‌ی مذهبی بوده و فلسفه‌ای در پشت آن قرار دارد.

شاید بتوان اسم آن را روز ریاضت‌ کشی هم نامید، در این‌ مراسم افراد، با اعتقاد به این‌که در برابر تمامی کارهایی که انجام می‌دهند، خدایان چینی از آن‌ها محافظت می‌کنند، دست به اعمال مختلفی می‌زنند.

یکی از اعمالی که بسیار رایج است، خارج کردن یکسری اشیای نوک تیز از داخل گونه و دهان است، که گاهی منجر به خونریزی و صدمه هم می‌شود و آن‌ها تحمل این‌آسیب را دربرابر حفاظت خدایان از آن‌ها می‌پذیرند.

با تور اقساطی پاتایا امروز سفر کن 10 ماه بعد پرداخت کن!!!

روز ملی ماخا بوچا تایلند

در این‌ روز هزاران راهب بودایی در معبدی در شهر بانکوک تایلند دور هم جمع می‌شوند. این‌ مراسم از مهم‌ترین آئین‌های مذهب بودا و از فستیوال‌های تایلند است و هم‌زمان با کامل‌ شدن ماه، بودایی‌ها نوعی فانوس مخصوص خود را روشن کرده و به عبادت می‌پردازند.

به‌عنوان یک‌ گردشگر دیدن تعداد کثیری راهب بودایی با لباس‌های مخصوص که در حال برگزاری آئین ویژه‌ای هستند، نه تنها از نظر بصری با ترکیب فانوس‌های روشن بسیار زیبا است، که از نظر آشنایی با فرهنگ و آئین بودایی هم با ارزش است.

روز ملی ماخا بوچا تایلند

فستیوال شمع تایلند

این‌ فستیوال هم مثل سایر فستیوال‌های تایلند، ریشه‌ی مذهبی دارد و بر پایه‌ی مذهب بودا بنا شده‌ است. در آن مجسمه‌ های غول‌ آسایی با موم درست می‌کنند. این‌ جشنواره در تعطیلات مربوط به مذهب بودا برگزار می‌ گردد و شمع‌های بزرگ مشابه جشنواره‌ی گل چیامانگ در سرتاسر مسیر تعیین‌ شده اش به همراه نواختن موسیقی گردانده‌ می‌شود.

در پایان این مقاله جذاب پیله های عصر پرواز، باید اشاره‌ کرد، که سفر به این‌ کشور اگر تنها به قصد شرکت و دیدن یکی از این‌ فستیوال‌ ها باشد، باز هم می‌ارزد!! آن‌ چه در این‌ اجتماعات گروهی تجربه می‌کنید، قطعا جزو منحصر به‌ فردترین خاطرات سفرتان خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.