زیبا ترین مساجد روسیه

زیبا ترین مساجد روسیه را میشناسید ؟!

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۶ دقیقه

احتمالا جمله زیبا ترین مساجد روسیه کمی برایتان عجیب است. اصلا این که کسی به ما بگوید این هفته نمازِ جمعه را در مسجد جامع مسکو بخوانیم، کمی برایمان نامانوس و غریب و حتی لبخند آور است !

معمولا این کشورِ پهناور به بارهای پر سر و صدا و گانگستر هایِ سن پترزبورگ و مافیایِ آذربایجانیِ مخوف و کلیسا های قرون وسطایی اش مشهور است. در حقیقت این که شما جمله زیبا ترین مساجد روسیه را سرچ میکنید، تماماً مدیونِ آن 20% ( 15 تا 23 میلیون ) جمعیت مسلمانی هستید که در این کشور زندگی می کنند.

روسیه آن قدر اقتدارِ غلیظ و پهناوریِ عظیمی دارد که به راحتی بتواند بیش از 8000 مسجد با سبک ها و معماری ها و طراحی های متنوع و خیره کننده در خود جای بدهد. مساجدی که حضورِ تنها یکی از آن ها در یک شهر یا کشور پتانسیلِ جذبِ توریست از سراسر جهان را دارد. در ادامه با تعدادی از زیبا ترین مساجد روسیه آشنا خواهید شد.

 مسجد جامع مایکوپ 

از آن دسته از مسجد های روسیه است که قدمتِ چند هزار ساله ندارد و در سال 2000 بنا شده است. این جا بر خلافِ غالبِ مساجد که اعتقاد به حریم قائل بودن برای خانه خدا دارند، با رویی گشاده و مهربان به رویِ گردشگران باز است. مسجد جامعِ مایکوپ، مرکزِ مسلمینِ جمهوری آدیغیه محسوب میشود و از این جهت بسیار پر جنب و جوش و محبوبِ دلِ مسلمانان این منطقه است.

زیبا ترین مساجد روسیه

مسجد مرکزی نیژن کامسک 

شهر نیژن کامسک در سال 1966 تاسیس شد. دقیقا 30 سال بعد به مناسبت گرامی داشتِ 30 سالگی این شهر اقدامی عجیب و دوست داشتنی صورت گرفت. شهردارِ این شهر تصمیم گرفت به بهانه این بزرگداشت مسجد مرکزیِ نیژن کامسک را بنا کند. نکته قابلِ احترام تر و جالب تر این است که این مکان، صرفاً یک محلِ عبادت نیست. بلکه دغدغه مند تر و مسئولیت پذیرتر و همچنین خدا و بشر دوستدانه تر از این حرف ها است. شما در این مسجد با مجموعه ای از کتابخانه، مدرسه، هتل و در آخر هم یک مرکزِ تاریخی و فرهنگیِ غنی مواجه می شوید.

 مسجد سن پترزبورگ 

از آن دسته مساجد با معماریِ آسمانی و کاشی های فیروزه تراشی که نفسِ هر توریستی را برای عکس گرفتن بند می آورد ! طراحانِ این بنا، در سال 1913 با الهام گرفتن از معماریِ آرامگاه تیمور لنگ در ازبکستان، نمونه ای مشابه از آن را در قالب یک مسجد در سن پترزبورگ، مهندسی معکوس کردند !

با تور اقساطی روسیه پیله های عصر پرواز از زیبا ترین مساجد روسیه بازدید نمایید!

 مسجد قل شریف 

از مسجد های پر مناره و با عظمتی است که در شهر کازان قرار دارد. این بنا سمبلِ گردشگریِ کازان است به راحتی در لیستِ زیبا ترین مساجد روسیه قرار می گیرد. این بنا برای مردم کازان از اهمیت به سزایی برخوردار است. قل شریف با ظرفیت 6000 نفری اش ، توانایی پذیرایی تعداد بسیار زیادی از مدعوین یک مراسم ختمِ با شکوه را دارد !

معروف ترین مساجد روسیه

مسجد لاله تولپان 

ساخت این مسجد در سال 1998 پس از 9 سال در شهر اوفا پایان یافت ( به نظر می آید به علت معماری جدید و غیرِ مرسومش به وقت بیشتری برای پردازش نیاز داشته ). البته باید قبول کنیم که روس ها در ساختِ این بنا بیش از حد زمان اتمامِ پروژه را به تاخیر انداخته اند ! اما نتیجه کار ارزشِ صبرِ مردمِ اوفا را داشت و تبدیل به اثری بی بدیل شد.

 مسجد جامع دربنت 

کهن ترین و ارشد ترین اولادِ مساجد روسیه، مسجد جامع دربنت است. ساختش در سال 733 آنقدر قدمت و شان آن را بالا می برد که بخواهد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. مردم داغستان هر زمان که احتیاج به آرامشی از جنسِ روحانی و نورانی بودنِ داشته باشند، سری به این مسجدِ محبوبِ شهرشان می زنند.

رزرو تور اقساطی سنت پترزبورگ تنها با یک چک صیادی در پیله های عصر پرواز !

 مسجد جامع مسکو 

این مسجد آن قدر طبقات متعدد دارد که به راحتی هر چه تمام تر مقامِ بلند ترین مسجد اروپا را از آن خود کند. شاید برایتان اصلا جالب نباشد ولی این را هم ضمیمه اطلاعات عمومی تان نمایید که در سال 2015 پس از 10 سال مرمت و باز سازی تصمیم به بازگشایی این مسجد گرفتند. این بنا نیز همانند مسجد مرکزی نیژن کامسک، مکانی صِرف برای عبادت نیست. بلکه یک مجموعه فرهنگی قابل احترام که شاملِ یک موزه، فضایی نمایشگاهی و یک کتابخانه است، می شود.

محبوب ترین مساجد روسیه

 مسجد بلغار 

مسجد بلغار یکی دیگر از زیبا ترین مساجد روسیه می باشد. کازان از آن دسته شهر های مسلمان نشین روسیه است که به ساخت یک مسجدِ جذاب قانع و راضی نشده و در مرحله بعد اقدام به پروژه ای باشکوه تر برای ساخت یک مسجدِ کرده است. رنگِ کاملا سفیدِ این مسجد آن قدر هوشمندانه انتخاب شده که هر آتئیستی با دیدنش تکبیر گویان مسلمان شده و روحانیت در عمقِ روح و قلبش رخنه میکند !

این بنا نیز به علتِ خاص بودن و جذابیتِ خارج از تصورش به مانند مسجد جامع دربنت در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت و ضبط رسیده است. شاید دانستن این موضوع که مسجد بلغار، میزبان بزرگترین همایش قرآنی جهان بوده است، محرکی برای علاقه بیشترتان به این بنا شود.

مسجد قلب چچن 

در سال 2004 رئیس جمهور چچن، احمد قدیرف در یک حادثه کشته شد. در سال 2008 در شهر گروزنی طی یک حرکتِ نمادین به احترام آن رئیس جمهورِ فقید این مسجد را به یادش نامگذاری کردند. معماریِ قلب چچن، الهام گرفته از مسجد سلطان احمد یا مسجد کبود در استانبول است. نقش های این مسجد توسط استادانی از ترکیه به تصویر کشیده شده است. نقش های دیواری ترکیبی هنرمندانه از رنگ های طبیعی و مصنوعی با مواد افزودنی ویژه است. 

بنا بر نظرکارشناسان، رنگ های به کار برده شده در این مسجد، نزدیک به 50 سال از زوال و مرمت مصون هستند. برای آبکاری نقوش و نوشته های قرآنی، از طلای عیار بالا استفاده شده است. نمای معبد مسلمانان پایتخت چچن از سنگ مرمر سفید است که از جزیره کوش آداسی ترکیه واقع در دریای مرمره به اینجا حمل شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.