آداب و رسوم مردم بلغارستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان

۰۸ فروردین ۱۴۰۲ ۴ دقیقه

بلغارستان کشوری واقع در جنوب شرقی اروپا است که پایتخت آن شهر صوفیه نام دارد. زبان رسمی این کشور بلغاری است اما امروزه به دلیل وجود گردشگران زیادی که به این کشور سفر می‌کنند، مردم به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کند و همچنین واحد پول رایج این کشور لف است. جمعیت ساکن این کشور، 90 درصد با اصالت بلغاری و 10 درصد با اصالت ترک هستند و گروه‌های کوچکی از دیگر مناطق مانند روس‌ها، رومانی‌ها، ارمنی‌ها، یونانی‌ها و سایر اقلیت‌های کوچک دیگر در بلغارستان ساکن هستند.

آیا با شرایط تور اقساطی پیله های پرواز آشنایی دارید؟

آشنایی با آداب و رسوم مردم بلغارستان!

دین و مذهب 76 درصد مردم، مسیحی ارتدکس است و 10 درصد نیز مسلمان هستند . بلغارستان به دلیل اینکه مدتی در تصرف امپراتوری عثمانی بوده است، حدود 80 هزار مسلمان علوی دارد و بقیه‌ی مردم که در این دو گروه قرار ندارند، بی‌دین هستند که جمعیتی بالغ‌بر 14 درصد کل را اشغال کرده‌اند. در ادامه این مقاله به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم بلغارستان می پردازیم، با ما همراه باشید.

آداب و رسوم مردم بلغارستان
شناخت بیشتر آداب و رسوم مردم بلغارستان

اعیاد و فستیوال‌های بلغارستان

فستیوال گل رز سرخ: گل رز در کشور بلغارستان بسیار محبوب است، چراکه فرآورده‌های متفاوتی مثل روغن گل رز یا اسانس‌های استفاده‌شده در عطرها از این کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این فستیوال در کازانلاک که بخشی از دره گل رز است انجام می‌شود و امروزه به سطح بین‌المللی رسیده است که هرساله مردم بومی و بسیاری از افراد دیگر که بی این کشور سفرکرده‌اند در چیدن گل‌ها مشارکت می‌کند.

هرساله در هفته‌ی آخر ژوئن، جشن رزها در دره‌ی گل سرخ برگزار می‌شود که مردم در این جشن به‌صورت دست جمعی به چیدن گل‌های رز می‌پردازند که چشم‌انداز زیبایی ایجاد می‌کند .

آداب و رسوم مردم بلغارستان
مراسم های کشور بلغارستان

جشنواره گیلاس در کیوستندیل: کیوستندیل در بلغارستان به باغ میوه گفته می‌شود و این جشن که یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های بلغاری است به مدت دو روز در نیمه‌ی دوم ماه ژوئن برگزار می‌شود. گیلاس از آن دسته میوه‌هایی است که در برخی از کشورها بسیار ارزشمند است و مردم کشورها روزی را به این میوه اختصاص داده‌اند در بلغارستان نیز در این روز شما در اکثر جاها ظرف‌هایی پر از گیلاس خواهید دید یا محصولات دیگری مانند کیک، مربا، تزئین مواد و…که در تهیه آن‌ها گیلاس به‌کاررفته است .

راه رفتن روی آتش: جشن یا رقص روی آتش یکی از قدیمی‌ترین مراسم‌های کشور بلغارستان است که در زمان گذشته در بیشتر قسمت‌های این کشور انجام می‌شده است اما امروزه در برخی از روستاها فقط انجام می‌شود .

در این روز مردم لباس‌های مخصوص خود را می‌پوشیدند و سپس دسته‌جمعی و به‌صورت گروهی به سمت چشمه‌های سنت کنستانتین می‌رفتند و پاهای خود را طبق رسوم خاص خود در آب می‌شستند و سپس از غروب آفتاب، آتش روشن می‌کردند و دور آتش به‌صورت دسته‌جمعی شروع به رقص سنتی بلغاری می‌کردند و این رقص تا لحظه‌ای که از آتش فقط خاکسترش باقی بماند ادامه داشته و بعدازاینکه آتش خاموش شد افراد یکی‌یکی با سرعت از روی خاکستر آتش عبور می‌کردند، البته افراد معتقد بودند به دلیل حال خوشی که داشتند چیزی از داغی خاکستر حس نمی‌کردند.

برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم ارمنستان صفحه مورد نظر کلیک کنید.

غذاهای سنتی بلغارستان

در غذاهای بلغاری مدل‌های متفاوتی از پنیر، ماست و سبزیجات استفاده می‌شود و بیشترین گوشت مصرفی در این کشور گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی است . برخی از غذاهای معروف این کشور را برای شما در این قسمت آورده‌ایم .

سالاد شوپسکا: این سالاد از محبوب‌ترین سالادهای مردم بلغارستان است، به‌ویژه در تابستان پیش از غذای اصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مواد تشکیل‌دهنده این سالاد خیار، گوجه، پیاز و فلفل و پنیر بلغاری است . شاید پیش خودتان فکر کنید ساده‌ترین سبزیجات‌ها کنار هم چه جذابیتی دارند؟! اما لازم به ذکر است که ماده‌ی اصلی این سالاد، پنیر بلغاری است که سبب طعم دادن به سالاد می‌شود .

سوپ تاراتور: سوپ تاراتور یک سوپ سرد بلغاری است که بسیار طرفدار دارد و شما رستورانی در بلغارستان پیدا نمی‌کنید که این غذا را نداشته باشد . موادی که در این سوپ به کار می‌رود شاید برای شما تعجب‌آور باشد موادی چون ماست، خیار، سیر، روغن‌زیتون و شوید را ترکیب می‌کنند و آن را در هنگامی که هوا گرم است مصرف می‌کنند.

آداب و رسوم مردم بلغارستان
غذاهای محلی بلغارستان

آش سیرابی : اگر شما از طرفدارهای سیرابی هستید این غذا را به شما پیشنهاد می‌دهیم . این سوپ از آن دسته سوپ‌هایی است که برای طعم دادن آن از فلفل استفاده می‌شود و غذا را تند می‌کند.

برای سفر به قزاقستان، از شرایط برگزاری تور قزاقستان قسطی بیشتر بدانید.

لباس‌های سنتی بلغارستان

پیشبند و یک تونیک آستین‌کوتاه، لباس اصلی زنان بلغاری را تشکیل می‌دهد البته در بعضی از قسمت‌های بلغارستان اندازه‌ی آستین متفاوت خواهد بود. مدل قدیمی‌تری از این سبک لباس وجود دارد که دو پیشبنده نامیده می‌شود به این معنی که علاوه بر پیشبند جلویی یک پیشیند از پشت نیز وجود دارد. امروزه به دلیل تغییراتی که در فرهنگ مردم بلغارستان به وجود آمده است، انواع مختلفی از لباس‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند که رنگ این لباس‌ها بیشتر شاد و قرمز است.

آداب و رسوم مردم بلغارستان
فرهنگ مردم بلغارستان

باید و نبایدهای بلغارستان

  • اگر شما در بلغارستان تصمیم به‌عوض کردن واحد پول یورو یا دلار با لوا (پول رایج بلغارستان) گرفتید باید بدانید که این کار را در خیابان و کوچه با افراد عادی انجام ندهید . این کار علاوه بر غیرقانونی بودنش خطراتی چون دزدی را در پی خواهد داشت.
  • در بلغارستان باید حواستان به دزدی‌های خیابانی باشد . این کار در بیشتر مواقع توسط کودکان انجام می‌شود و شما باید از اشیاء باارزش و مدارک خودتان به‌خوبی مراقبت کنید.
  • اگر شما ماشینی در پارکینگ محل اقامت خود قرار داده‌اید باید به این موضوع که امکان سرقت آن وجود دارد دقت کنید . سرقت اتومبیل از پارکینگ در بلغارستان بسیار شایع است و شما باید نکات ایمنی را رعایت کنید و همچنین بدانید که اگر این اتفاق برای شما افتاد چه‌کاری باید انجام دهید.
  • هرگز نباید وسایل باارزش و مهم خود را در ماشین رها کنید.
  • اگر شما قصد رانندگی در این کشور رادارید باید بدانید که تنها با داشتن گواهینامه خود بلغارستان یا گواهی‌نامه بین‌المللی (IDP) این امر امکان‌پذیر است.
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.