جشنواره سیب گوبا

فستیوال سیب گوبا آذربایجان

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ۵ دقیقه

فستیوال سیب گوبا آذربایجان جزء محبوب ترین جشن ها و فستیوال های مردم این کشور است. گوبا شهرستانی است در شمال جمهوری آذربایجان، یاقوتی سبز و رخشان در دل انگشتر آذربایجان، کسانی که گوبا را می شناسند و با آن آشنایی دارند ، بعد از شنیدن نامش اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند، طبیعت اعجاب آور و مجذوب کننده این شهرستان است.

علت محبوبیت شهر گوبا چیست ؟

خوب که نگاه کنید می بینید که دلیل دوم حُسن شهرت آتشینِ گوبا، باز هم از قلب طبیعتش می جوشد و زبانه میکشد. گوبا به سیب های بی نقص و بی نمونه اش مشهور است، شاید اگر جست وجو کنیم می بینیم که هیچ ویژگی دیگری در افسانه‌ها و سنن موجود برای سیب وجود نداشته باشد.

درباره قیمت و امکانات تور اقساطی آذربایجان بیشتر بدانید.

در داستان های زیادی سیب دارای جایگاهی عرفانی است. از طرفی هم یکی از سالم‌ترین و رایج‌ترین میوه‌ها در جهان است، آذربایجان دارای ترانه‌ها و ضرب‌المثل‌های زیادی است که با سیب در ارتباط است، اما یکی از مناطقش به طور جدی تر و تخصصی تر درباره سیب ها اظهار نظر میکند، هر ساله در فصل پاییز از برکت وجود سیب هایشان، نه فقط درخت‌ها، بلکه شهر هم قرمز و طلایی است.

جشنواره های تابستانه شهر گوبا
زیبایی طبیعت شهر گوبا

انگار هر چیزی دارای طیف رنگ سیب است. حتی گونه‌های سرخ مردم محلی نیز همین را برایتان تداعی میکند . سیب خیلی دور از درخت نمی‌افتد، این ضرب‌المثل نه تنها در گوبا بلکه در بسیاری از نقاط جهان رایج است. معمولا ً از آن برای توصیف منفی کسی استفاده می‌شود که نمیتواند زیاد از پدر و مادرش دور شود و مستقل شود.

ویژگی های سیب گوبا چیست؟

در کتب عهد عتیق یهودیت و مسیحیت، سیب حرام است چرا که آدم و حوا در باغ عدن از آن خاطره بدی دارند و برهان رانده شدنشان، از بهشت شد.

سیب و ویژگی های جلوه گرانه اش به عنوان نماد عشق و تمایلات جنسی در اساطیر و سنت عرفانی قرار دارند. به عنوان مثال الهه عشق (آفرودیت) و همتای رومی او زهره اغلب با در دست داشتن یک سیب دیده می‌شوند. مجسمه الهه گوتیک دانیل مچ که از ونوس ساخته است یک سیب را در دست نگه داشته، یا تصویر مشهورِ مریم عذرا و کودک در زیر یک درخت سیب تنها دو نمونه مشهور هستند.

این میوه اغلب در قصه‌های پریان استفاده میشود، و غالبا نیز سمبلی منفی است و نماد اغوا گری است . در داستان سفید برفی، یک سیب سمی داریم که قهرمان داستان را به خواب می‌برد، اگرچه تاریخ داستان‌های مثبت زیادی را نیز درباره این میوه دارد. مثل داستان معروف اسحاق نیوتن که وقتی زیر درخت نشسته بود و یک سیب به روی سرش افتاد، قانون جاذبه را کشف کرد. و در آخر هم باز این سیب بود که به عنوان نام تجاری جدید استیو جابز انتخاب شد نه یک هویج گاز زده، که در حال حاضر هم میلیون ها نفرکاربر و طرفدار در جهان دارد .

فستیوال سیب گوبا آذربایجان
فستیوال سیب گوبا آذربایجان

برای سفر به آذربایجان خواندن راهنمای سفر به آذربایجان ضروری است.

چرا سیب برای مردم گوبا مهم است؟

از این ها گذشته سیب به قدری برای مردم گوبا از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، که این بزرگوار را به نمادِ گوبا تبدیل کرده اند، هر چند حق دارند که تا این حد به این نعمتِ آسمانی که خدا در اختیارشان قرار داده و سبب کسب درآمدشان شده حرمت بگذارند.

گزافه نگفته ایم اگر اعتراف کنیم که زندگی و نفسِ ساکنین این منطقه تماماً به سیب ها و باغ هایشان بسته است. مردم محلی ادعا میکنند که گوبا بیش از 40 نوع تنوع در سیب هایش دارد. همین به تنهایی کافی است که یک گوبایی عاشق محل تولدش شود و به آن افتخار کند. الحق هم که سیب های این اطراف بی بدیل و خوش طعم است. اصلا گاهی فکر میکنم که شاید حوا در پای یکی از همین درخت های گوبا، سیبش را به روی دوش گناه آدم گذاشت و رفت !

جشنواره سیب در شهر گوبای آذربایجان
اهمیت سیب برای مردم گوبایی

تاریخچه شهر گوبا

مشهور است که دو تن از نویسندگان به نام فرانسوی و نروژی، یعنی الکساندر دوما و مارنی نروژی، هر دو مسافر و مهمان این شهر بودند و در آثار خود مجذوب وارانه از طبیعت بکر و سیب های خوشمزه این شهر یاد و قلم رانی کرده اند.

ولی بر خلاف دیرینه تاریخی که خودِ این شهر دارد، فستیوال سیب گوبا آذربایجان قدمت طول و طویلی ندارد . این جشنواره از سال 2012 رسمیت پیدا کرد و مورد توجه مردم محلی و هم چنین توریست ها واقع شد. هرسال به وقت چیدن سیب در ماه اکتبر ( از 9 تا 19 مهر ) در شهر گوبای جمهوری آذربایجان شور و تکاپوی رنگارنگ مثبتی را مشاهده می کنید. البته در این جشنواره به جز سیب از میوه ها و محصولات دیگری هم رو نمایی می شود، اما به علت خاص بودن محصول سیب و اهمیت آن بین مردم بومی، اسم اصلی جشنواره را با سیب زینت داده اند.

زیبایی های شهر گوبا آذربایجان
تاریخچه شهر گوبا

آیا می دانید واحد پولی آذربایجان چیست؟

فستیوال های شهر گوبا

محل برگزاری فستیوال سیب گوبا آذربایجان در منطقه شمالی شهر گوبا واقع شده است. در روزهای تعطیل ، پارک فرهنگی و تفریحی به نام “حیدر علی اف” در شهر گوبا، تبدیل به نمایشگاهی گسترده و پر تردد و سرشار از هیاهو می شود که کشاورزان با انواع مختلف سیب و محصولات متنوع دیگر خود در آنجا خود نمایی می کنند و حسابی در دلِ توریست ها جا دارند.

این جشنواره با شکوه و خوش رنگ و بو فقط یک فستیوال ساده با حضور ساده دلان روستایی نیست و رسمیت و اهمیت زیادی حتی برای صاحب منصبان دارد. این جشن با حضور مقامات، نمایندگان مجلس و نیز نمایندگان خارجی برگزار می گردد.

بهترین فستیوال های شهر گوبا یا قوبا
فستیوال های شهر گوبا

در این فستیوال تقریبا همه چیز به سیب ربط دارد! شما با فراورده های حاصل از سیب زیاد مواجه می شوید. شیرینی‌های سیبی متنوع و نوشیدنی‌هاِ سیبی که ریشه در فرهنگ و افکار مردم آذربایجان دارد نیز در این جشنواره به چشم میخورد. همچنین غرفه‌هایی که شیوه آشپزی و آداب و رسوم اقلیت‌های مقیم در شهر گوبا را نشان می دهد نیز در همین محل برپا می شود.

برای آشنایی بیشتر با بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان با ما همراه باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

1 دیدگاه برای ”فستیوال سیب گوبا آذربایجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.