موزه کافسجیان ارمنستان

موزه کافسجیان ارمنستان

۰۸ آذر ۱۴۰۲ ۶ دقیقه

ارمنستان از جمله کشورهایی است که می تواند هم برای یک سفر تفریحی و هم برای بازدیدهای فرهنگی مقصدی عالی باشد. این کشور همسایه ایران بوده و تورهای زیادی برای ارمنستان در ایران وجود دارند.

ارمنستان با داشتن آب و هوای خوب و خنک، امکانات تفریحی و تجاری قابل توجه و جاذبه های تماشایی متعدد هر ساله میزبان توریست های فراوانی از سراسر دنیا، از جمله ایران است. یکی از جاذبه های فرهنگی در این کشور، موزه کافسجیان ارمنستان است.

خرید تور اقساطی ارمنستان بدون ضامن ، فقط با یک برگ چک

موزه کافسجیان که با نام موزه هنرهای کافسجیان ارمنستان نیز شناخته می شود، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین موزه ها در کشور ارمنستان است. این موزه در میدان جمهوری، واقع در بخش مرکزی شهر ایروان قرار دارد و فاصله آن تا قصر کاسکاد نیز بسیار کم است. یک تاجر بزرگ و معروف ارمنی به نام جرارد ال کافسجیان این موزه را بنیان نهاده است و از آن زمان تا کنون این موزه یکی از مراکز محبوب توریستی شهر ایروان بوده است.

موزه کاسفجیان ارمنستان
فضای موزه کاسفجیان ارمنستان

آنچه باید از موزه کافسجیان ارمنستان بدانید

تاریخ افتتاح موزه کافسجیان ارمنستان به سال 2009 میلادی باز می گردد. شما با سر زدن به این موزه می توانید آثار هنری از دوران معاصر و آثار هنر مدرن را در تنوع بسیار بالایی مشاهده کنید. البته این موزه تنها محدود به این قابلیت نیست. در سال های اخیر از موزه هنرهای کافسجیان ارمنستان برای سخنرانی و کنفرانس، کنسرت و اکران فیلم نیز استفاده شده است. به همین دلیل است که می گوییم موزه کافسجیان یکی از مراکز فرهنگی مهم در ارمنستان و ایروان است.

موزه کافسجیان هر ساله میزبان صدها هزار توریست و گردشگری است که به ایروان سفر می کنند. این موزه نقش مهمی در صنعت توریسم ارمنستان ایفا می کند. معماری و ساختار موزه کافسجیان ارمنستان خاص و عجیب است و همین به برجسته تر شدن آن می افزاید.
در ادامه نگاهی به ساختار و بخش های مختلف در موزه کافسجیان خواهیم انداخت:

ساختار موزه کافسجیان ارمنستان

به طور کلی ساختار موزه کافسجیان ارمنستان از 2 بخش و 5 گالری تشکیل می شود. این دو بخش شامل بخش خارجی و بخش داخلی می شوند. گالری های هنری در بخش داخلی موزه قرار دارند و برای مشاهده آن ها باید به داخل موزه رفت. مجسمه های موزه در بخش خارجی قرار گرفته و از بیرون هم قابل مشاهده هستند.

مجسمه های موزه کافسجیان مجسمه هایی بزرگ هستند و با استفاده از مفاهیم و نمادهایی که در فرهنگ ارمنی وجود دارند ساخته شده اند. به همین جهت بازدید از این مجسمه ها و کسب اطلاع درباره آن ها کمک زیادی به آشنایی با فرهنگ و تمدن ارمنی می کند.

موزه کافسجیان ارمنستان
موزه هنر های مدرن کافسجیان

موزه کافسجیان ارمنستان 5 گالری نیز دارد. این گالری ها عبارتند از گالری خانجیان، گالری یک، گالری عقاب، گالری ساسونتسی داوید و گالری باغ عقاب. در این گالری ها می توان آثار هنری شیشه ای خیره کننده ای را مشاهده کرد. این گالری ها مجموعه عظیمی از آثار هنری معاصر و هنرهای مدرن را در خود جای داده اند.

بنیان گذار این موزه، آقای جرارد ال کافسجیان است که مجموعه ی خصوصی خود که بالغ بر 5 هزار اثر هنری از هنرمندان بزرگ را شامل می شود در این موزه قرار داده است. با بازدید از این موزه و گالری های آن شما می توانید آثار هنرمندان بسیار بزرگی در تاریخ ارمنستان و ترکیه و برخی کشورهای دیگر را بیابید و بیشتر با آن ها آشنا شوید.

از جمله مهم ترین آثار شیشه ای خیره کننده که در این موزه یافت می شود، لوسترهای شیشه ای سواروسکی است. این لوسترها اثر معماری بلژیکی به نام وینسنت ون دویسن هستند و چشم هر بیننده ای را خیره می کنند.
در ادامه به شرح و تفصیل بیشتر درباره محتویات هر یک از گالری های موزه کافسجیان ارمنستان می پردازیم:

گالری خانجیان

دلیل نامگذاری این گالری به «خانجیان» هنرمندی است که آثارش در این گالری قرار گرفته اند. گریگور خانجیان یک نقاش بزرگ و معروف ارمنی در قرن 20م میلادی بود که آثار هنری وی در این بخش از موزه هنری کافسجیان گردآوری شده اند. در برخی از این نقاشی ها می توان تصویری گویا از مهم ترین وقایع تاریخ ارمنستان در قرن بیستم را مشاهده کرد.
البته در این گالری تنها آثار خانجیان قرار دارد. قسمت شرقی گالری خانجیان جایی است که شما می توانید آثار هنری شیشه ای را که توسط جرارد کافسجیان جمع آوری شده اند مشاهده نمایید.

موزه کاسفجیان ارمنستان
گاری خانجیان موزه کاسفجیان ارمنستان

گالری یک

در گالری یک موزه کافسجیان مجموعه آثار هنرمندان متعددی را می توان یافت. از جمله آثار مهمی که در این بخش از موزه قابل رویت هستند می توان به آثار گردآوری شده توسط جرارد کافسجیان اشاره کرد. هم چنین آثار هنرمندانی مانند پاول ترنکا، جان کوهن و برت والن نیز در این گالری هستند و برای بازدیدکنندگان به نمایش در آمده اند.

گالری عقاب

این بخش برای خود مردم ارمنستان اهمیت و جذابیت زیادی دارد. زیرا بسیاری از آثار هنرمندان شهیر ارمنستانی مانند پوگوس هایتایان، رابرت الیباکیان (از نقاش های به نام ارمنی) و چند نفر از معمارهای معروف در این بخش از موزه قرار گرفته اند.

گالری ساسونتسی داوید

یکی دیگر از گالری های موزه کافسجیان ارمنستان، گالری ساسونتسی داوید است. این گالری نورپردازی و طراحی خاصی دارد و بازدید از آن می تواند برای هر توریست و بازدیدکننده ای جذاب باشد. در این گالری بازدیدکنندگان می توانند آثار بسیاری از هنرمندان اروپای شرقی و به ویژه کشور چکسلواکی را مشاهده کنند.

گالری باغ عقاب

شاید در یک موزه هنری الزامی نباشد که حتما همه وسایل هنری بوده و توسط هنرمندان معروف و بزرگ تولید شده باشند. حداقل در موزه کافسجیان ارمنستان که چنین باوری وجود دارد.
بخش گالری باغ عقاب موزه کافسجیان به اشیایی اختصاص یافته که جز آثار هنری قرار نمی گیرند اما در نوع خود سرگرم کننده، جالب و تماشایی هستند. به همین دلیل جرارد ال کافسجیان این اشیا را در مجموعه شخصی خود گردآوری کرده است.

فضای موزه کاسفجیان ارمنستان
گالری عقاب موزه کاسفجیان ارمنستان

مطالبی تکمیلی درباره موزه کافسجیان:

  • موزه کافسجیان ارمنستان در داخل و پیرامون کاسکاد ایروان واقع شده است. معمولا توریست ها و بازدیدکنندگان از هر دو این مکان های دیدنی و خاطره انگیز بازدید می کنند.
  • موزه کافسجیان ارمنستان همواره میزبان برنامه های فرهنگی و هنری است و رویدادهای خاصی مطابق با نظم و برنامه ویژه ای در این موزه برگزار می شوند. از جمله رویدادهای مهم در موزه کافسجیان می توان به رقص های محلی ارمنی (در آخرین جمعه می و سپتامبر) و رویدادهای هنری در اولین پنجشنبه هر ماه اشاره کرد.
  • یکی از محبوب ترین برنامه هایی که در این موزه برگزار می شود، موسیقی کاسکاد است که شامل مجموعه ای محبوب ترین موسیقی ها در ایروان می شود. این برنامه جمعه ها و شنبه های هر هفته برگزار می گردد.
به این مطلب امتیاز دهید

2 دیدگاه برای ”موزه کافسجیان ارمنستان

  1. سلام ، موزه کافسجیان مربوط به کدوم قرن از تاریخچه ارمنستان هستش ؟

    1. بنیاد موزه کافسجیان در آوریل ۲۰۰۲ در ایروان و تحت نظارت دولت جمهوری ارمنستان تأسیس شد.

      ساخت موزه کافسجیان در آوریل ۲۰۰۵ آغاز شد و قرار بود در آوریل ۲۰۰۸ به اتمام برسد. با این حال، با کمی تأخیر، بازگشایی موزه در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ رخ داد. مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور ارمنستان، وزیر فرهنگ ارمنستان، وزیر امور خارجه غنا، نمایندگان هیئت‌های دیپلماتیک ارمنستان و جمعی از هنرمندان و چهره‌های سیاسی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.